Operational improvement in the attention to orders of a poultry meat distributor MYPE
DOI:
https://doi.org/10.17268/agroind.sci.2022.03.14Keywords:
DMAIC, MYPE, claims, sigma level, processAbstract
Peruvian MYPE's have developed successfully during the last decades, due to better economic solvency, adequate work infrastructure, greater access to more modern technologies and strengthening of human resource. Despite this, this growth is also accompanied by an increase in the number of defects, failures or non-conformities. For this reason, each company obtains the necessary means to try to counteract the effect of variability. The present work was based on the use of the improvement methodology and DMAIC structure (Define, Measure, Analyze, Improve and Control) as a tool to reduce the incidence of claims in a poultry meat distributor MYPE. The implementation improved the company's communication channels, updating and standardizing processes through the use of technology. It was also possible to train employees, improve infrastructure and equipment, increasing operational quality. Finally, the use of the DMAIC obtained a 39% reduction in claims and an increase in the sigma level for the attention of orders.
References
Abdul, S., Antony, J., Arshed, N., & Albliwi, S. (2017). A systematic review of statistical process control implementation in the food manufacturing industry. Total Quality MAnagement & Bussiness Excellence, 28, 176-189.
Barrios-Hernández, J., Contreras, J., & Olivero-Vega, E. (2019). La gestión por procesos en las Pymes de Barranquilla: Facto diferenciador de la competitividad organizacional. (U. S. Facultad de Administración y Negocios, Ed.) Información Tecnológica, 30(2), 103-114. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000200103
Bazán, K. (2022). Un modelo integrado de Lean, Six Sigma y Teoría de Restricciones aplicado a la industria peruana de muebles de madera. Repositorio Académico UPC. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.
Castellano, L. (2020). Diseño del proceso de gestión de peticiones, quejas, reclamos y sugerencias de la empresa Caudales y Muestreos S.A.S. Repositorio Institucional Universidad de América.
Concha, Y., & García, L. (2016). Auditoría administrativa y su aplicabilidad en las mypes del Perú. Revista Lidera, (11), 75-78.
D’Alessio, F. (2017). Administración de la producción, Enfoque Estratégico de la Calidad. CENTRUM - Pontificia Universidad Católica del Perú.
Delgado, G., & Calsina, W. (2019). Modelo de gestión para mejorar el desempeño en el área Agri-Food. Industrial Data, 22(2), 173-184. doi:https://doi.org/10.15381/idata.v22i2.15568
Delgado, M. (2020). Uso del diseño de experimentos para innovación empresarial. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 29, 38-56.
Escobar, J. (2018). Optimización de un proceso de corte por troquelado mediante la metodología DMAIC-DOE. Universidad Autónoma de Baja California. Facultad de Ingniería. Área de Posgrado. Maestría y Posgrado en Ciencias e Ingeniería.
Gao, M. (2017). Implementación de herramientas de control de calidad en MYPES de confecciones y aplicación de mejora continua PHRA. Revista Industrial Data. Producción y Gestión, 20(2), 95-100. http://dx.doi.org/10.15381/idata.v20i2.13955
Garboza, M., & Rivera, M. (2017). Manejo de quejas y satisfacción de los clientes de la empresa Makro Supermayorista, Chiclayo 2017. Lambayeque-Perú: Universidad Nacional Pedro Ruíz Gallo.
Gonzáles, R., Barrera, A., Guerra, A., & Medina, A. (2021). Evaluación de la estabilidad y análisis de la capacidad del proceso de producción de una empresa de pastas alimenticias. Visión de futuro, 206-230.
González, H., & Escobar, C. (2021). Aplicación de la herramienta SIPOC a la cadena de suministro interna de una empresa distribuidora de medicamentos. Naturaleza, Innovación y Tecnología, 5(2), 119-134.
Gracia, O. C., Orantes, F. J., & Pérez, F. H. (2016). Aplicación de la metodología Lean-Sigma en la solución de problemas en procesos de manufactura: Caso de Estudio. Cultura Científica y Tecnológica. Cultura Científica y Tecnología, 57(2), 199-211.
Guerrero Moreno, D. R., Silva Leal, J. A., & Bocanegra-Herrera, C. C. (2019). Revisión de la implementación de Lean Six Sigma en Instituciones de Educación Superior. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 27(4), 652-667. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052019000400652
Hernández, C., & Da Silva, F. (2016). Aplicación del control estadístico de procesos (CEP) en el control de su calidad. Tecnología Química, 36(1), 104-116.
James, M. (2015). Lean Six Sigma para sistemas administrativos. Editorial Tirillas. 390 p.
Kumar, V., & Hundal, B. (2019). Evaluating the service quality of solar products companies using SERVQUAL model. International Journal of Energy Sector Management, 13(3), 670-693.
López, P. (2004). Población muestra y muestreo. Punto cero, 9(08), 69-74.
Madrid-Álvarez, H., & García-Días, J. (2019). Enfoques de cartas de control para el monitoreo de procesos con distribución asimétrica: una revisión bibliográfica. Repositorio Digital. Universidad Simón Bolívar.
Mármol, L. H., Rodas, S. L., Papanicolau, J. N., & Ricaurte, P. (2020). Modelo del desempeño organizacional con mejora continua e invención científica en mypes de productos lácteos. Industrial data, 2(23), 51-58.
Martínez-Calderón, J. R., García-Pérez, E., & Carlos-Ornelas, C. E. (2019). Efecto de seis sigma en el almacén de una empresa manufacturera. Conciencia Tecnológica, 58, 32-39.
Medina, G., Montalvo, G., & Vásquez, M. (2017). Mejora de la productividad mediante un sistema de gestión basado en Lean Six Sigma en el proceso producitivo de pallets en la empresa maderera Nuevo Perú S.A.C., 2017. Revista Ingeniería, 5(1), 1-11.
Meraz, L., Castiblanco, I., Cruz, J., & Mateo, N. (2021). Diseño de una herramienta guía basada en metodologías de mejora continua aplicable a pymes del sector lácteo en países de América Latina y el Caribe. Ingeniería y Desarrollo, 1(39), 86-104. https://doi.org/10.14482/inde.39.1.658.4
Neira, J., Rojas, A., & Díaz, L. (2020). Diagnóstico Lean Six Sigma en el proceso de impresión offset. Un aporte a la productividad de las pequeñas empresas del sector industrial por parte de estudiantes de ingeniería. Revista Ontare, 7, 50-70. https://doi.org/10.21158/23823399.v7.n0.2019.2556
Ñaupas Paitán, H., Mejía Mejía, E., Novoa Ramírez, E., & Villagómez Paucar, A. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. 4ta. Edición. Ediciones de la U.
Ortíz Tovar, M. (2020). Implementación del modelo Six Sigma como estrategia de mejora en Pymes de Latinoamérica. [Monografía, Fundación Universidad de América] Repositorio Institucional Lumieres.
Pupo, B., Cruz, Y., & Robert, M. (2021). Formación y mejora del liderazgo para perfeccionar el sistema de gestión de calidad en empresa cubana. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 2(8). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2544
Quispe, G., Humpiri, M., & Farfán, J. (2021). Metodología de trabajo Six Sigma para la mejora de las PYMES en la industria textil. ÑAWPARISUN. Revista de Investigación Científica de Ingenierías, 3(4). https://doi.org/10.47190/nric.v3i4.10
Ramos, J. (2018). Influencia del Sistema de Calidad e Innovación Tecnológica en los Resultados Enfocados en la Mejora Continua en la manufactura de Transformadores de Distribución y Potencia. Industrial Data, 21(1), 63–72. https://doi.org/10.15381/idata.v21i1.14912
Rodríguez González, E. L., & González Sánchez, C. N., & Hernández Asco, C. M., & Garza Ríos, R. C. (2016). Aplicación de la metodología DMAIC de Seis Sigma con simulación discreta y técnicas multicriterio. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 22, 19-35
Ruiz, A., & Ramos, F. (2018). Evaluación de improductivos y determinación de pérdidas, utilizando el diagrama de Pareto en la EE MVC Chungar, Volcan Compañia Minera SAA-2017. Huaraz-Perú: Universidad Nacional "Santiago Antúnez de Mayolo". Facultad de Ingeniería de Minas, Geología y Metalurgia. Escuela Académico Profesional de Ingeniería de Minas.
Saldaña, M. (2018). Gestión bajo el enfoque de atención al cliente de las MYPES del sector comercial, rubro heladería, del distrito de Callería, año 2017. Pucallpa-Perú: Universidad Católica de los Ángeles Chimbote. Facultad de Ciencias Contavbles, Financieras y Administrativas. Escuela Profesional de Administración.
Sánchez, D., & Ramírez, N. (2018). Inventory management model design in a strawberry crop, based on the model order for a single period and six sigma metrics. Ingeniería y competitividad, 1(20), 95-105. https://doi.org/10.25100/iyc.v20i1.6097
Santiago, A., Pérez, I., Ruíz, M., & Guevara, N. (2014). Reducción de defectos por medio de seis sigma. Ingeniera de Procesos: Casos Prácticos, 76-83.
Silva-Treviño, J., A., M.-H., Tello-Leal, E., & Delgado-Rivas, J. (2021). La relación entre la calidad en el servicio, satisfacción del cliente y lealtad del cliente: Un estudio de caso de una empresa comercial en México. Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de Comercio y Administración-Victoria, Ciudad Victoria, Tamaulipas, México. Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de Ingeniería y Ciencias.
Vega, J. (2014). El valor de una queja. Obtenido de La Prensa: https://www.laprensa.com.ni/2014/03/13/economia/186594-el-valor-de-una-queja
Walpole, R., Myers, R., Myers, S., & Ye, K. (2012). Probabilidad y estadística para ingeniería y ciencias. 9na edición. Pearson Education.
Yajure, C., & Arlenis, Y. (2017). Estudio comparativo de técnicas de toma de decisiones para la jerarquización de tecnologías renovables a utilizar en la producción de electricidad. Scientia et Technica Año XXII, 22(3), 273-280. https://doi.org/10.22517/23447214.11591
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 André Rodríguez-León, Juan Carlos Solano-Gaviño
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan sus derechos de autor sin restricciones.