Scenarios to promote mathematical competences in the university
DOI:
https://doi.org/10.17268/sel.mat.2017.02.11Keywords:
Mathematical competences, superior level, didactic suitabilityAbstract
This communication will show a view of scenarios to promote mathematical competences: general, referred to the mathematical content and the scope of demand, in students of the first cycle of General Studies of Letters that includes careers in the Social Sciences (Anthropology, Sociology) and Humanities ( Literature, Psychology, History, Geography, Linguistics, Philosophy) of a Peruvian university, from teaching experiments framed in the Realistic Mathematical Education (EMR) of Freudenthal (1991), planned, experimented and redesigned from the methodology of teaching design (Kelly, 2000; Rubio, 2012), considering the didactic suitability of EOS (Godino, Batanero and Font, 2009; Rubio, 2012). That is, we will show the routes that mathematical content must follow to reach future non-mathematical professionals (Gaita et al., 2009).
References
ADVINCULA, E. M.; BARRANTES, E. J.; GAITA, C.; HENOSTROZA, J. L.; JABO, R. F. Y LUNA, M. Matem´aticas para no matemáticos. Estudios Generales Letras-PUCP. Lima Perú. Disponible en http://textos.pucp.edu.pe/texto/MATEMATICAS-PARA-NOMATEMATICOS(accesado enero 2017), 2009.
CHARPACK, G., Manos a la obra. La ciencia en la escuela primaria. Fondo de cultura Económica. Selección de Obras de Educación y Pedagogía. México, 2005.
CUBA, A., Constructo competencia: síntesis histórico-epistemológica. Revista Educación. Departamento de Educación PUCP. Vol.25 N48. Fondo Editorial. Lima Perú. http://181.177.232.117/ancj28.1/images/stories/informes/informefinalfisicacorregido.pdf(accesado enero 2017), 2016.
ESTADA W., GAGO, A, RODRÍGUEZ, J., SOLÍS, J, ZELA, F., La educación Universitaria en Física en el Perú. Una Aproximación al tema. Academia Nacional de Ciencias. Perú. http://181.177.232.117/ancj28.1/images/stories/informes/informefinalfisicacorregido.pdf(accesado enero 2017), 2011.
FREUDENTHAL, H., Revisiting mathematics education: China lectures. Dordrecht. Boston: Kluwer Academic Publishers, 1991.
FONT, V., Comprensión y contexto: una mirada desde la didáctica de las matemáticas. Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española 10.2 (2007): 427-442. http://eudml.org/doc/44138(accesado enero 2017), 2007.
GODINO, J., Competencia y comprensión matemática: ¿qué son y cómo se consiguen? Uno: revista de Didáctica de las Matemáticas Enero-Marzo. España, 2002.
GODINO, J., BATANERO C. Y FONT, V., Un enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática.
http://www.ugr.es/˜jgodino/funciones-semioticas/sintesis eos 10marzo08.pdf(accesado enero 2017), 2009.
GODINO, J., Conferˆencia Interamericana de Educacao Matemática (CIAEM-IACME). Recife (Brasil). http://www.ugr.es/ jgodino/eos/jdgodino indicadores idoneidad.pdf(accesado enero 2017), 2011.
GODINO, J., BATANERO, C., RIVAS, H., Y ARTEAGA, P., Componentes en Indicadores de Idoneidad de programas de formación de profesores en Didáctica de las Matemáticas. 2013.
LESH, R.A. Y KELLY, A., HandBook of Research Design in Mathematics and Science Education. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. New Jersey -London, 2000.
PEÑALOZA, W., El problema de las competencia. En: Revista Peruana de Educación, Año V, No 05, pp.5-28. Lima, 2000.
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL PERÚ . Plan de Estudios de Estudios Generales Letras: https://eros.pucp.edu.pe/pucp/jsp/Intranet.jsp;jsessionid=0000-Q16iGOO9pYWylVLCCD7P (accesado Diciembre 2015), 2016.
ROCARD, M. C., CERMELY, P., JORDE, D., LENZEN, D., WALBERG HENRIKSSON, H. Y HEMMO, V., Science Education Now: A renewed pedagogy for the future of Europe. Brussel: Office for Official Publications of the European Communities. Informe Rocard, 2007.
RUBIO, N., Competencia del profesorado en el análisis didáctico de prácticas, objetos y procesos matemáticos. (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona, España, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons Attribution License,Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work And to the first publication in this magazine.
2. Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly state that The paper was first published in this journal.
3. Authors are encouraged to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and more rapid dissemination Of the published work.