Decentralized models of agricultural marketing as a strategy for social inclusion in Colombia: the case Exofruit SAS
DOI:
https://doi.org/10.17268/sci.agropecu.2015.03.06Keywords:
Gooseberry, exofruit, model, marketing, decentralized conflict, ColombiaAbstract
This paper analyzes a model of decentralized marketing cape gooseberry (Physalis peruviana) as an alternative to traditional wholesale channels; where brokers obtain higher profits; while farmers receive little profit for their product and the customer receives an expensive product. The investigative process development for nine months under a descriptive exploratory approach to data collection and triangulation of it to build the case. The project currently benefits 40 farmers; victims of armed conflict in the village of Mesopotamia Antioquia Union have joined the project, which has particularities like organic production of 1.2 tons per month of product, recovery of abandoned land; and equitable distribution of profits and the way for negotiations between farmers and the seller as a new proposal of peasant association.References
Alcaldía de la Unión. 2010. Nuestro municipio. Disponible en: http://launion-antioquia.gov.co/informacion_general.shtml
Agronet. 2014. Reporte de producción de uchuva. Disponible en: http://www.agronet.gov.co/www/htm3b/ReportesAjax/parametrosreporte16_2011.aspx?cod=16
Arias, F. 2014. Agromarketing: Un mirada el mercadeo en el sector agropecuario. Editorial Lasallista. Caldas, Colombia.
Arias, F.J.; Gómez, L.M; Suarez, E.; Rendón, S. 2015. Inteligencia de mercados para la cadena de uchuva colombiana (Physalis Peruviana). Revista OIDLES 18 (junio 2015). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/oidles/18/uchuva.html
Bondia, D.; Muñoz, M. 2009. Victimas invisibles, conflicto armado y resistencia civil en Colombia. Barcelona: Ed Huygens.
BACEX - Base de Datos de Comercio Exterior. 2014. Consulta sobre exportaciones de uchuva. Disponible en: http://bacex.mincit.gov.co/
Camacho, M. 2011. Historias empresariales en los estudios de caso. Pensamiento y Gestión 31: 196 - 210.
Cattaneo, C.; Lipshitz, H. 2008. Criterios para solucionar problemas de comercialización de productos agropecuarios en pequeña escala. Serie Documentos de Capacitación No 3. Proyecto de Desarrollo de Pequeños Productores (PROINDER) - Ministerio de Economía y Producción. Buenos Aires.
Centro de Memoria Histórica. 2013. Los motivos y las transformaciones de la guerra. En: ¡Basta ya! Colombia: Memorias de Guerra y Dignidad. Informe General Grupo de Memoria Histórica. Capítulo 2: 110-194.
CIAT. 2013. Metodologías para lograr vínculos de mercado efectivos. Disponible en: http://dapa.ciat.cgiar.org/metodologias-para-lograr-vinculos-de-mercado-efectivos/
Cisterna, F. 2005. Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria 14(1): 61-71.
FAO. 2011. Marco estratégico de mediano plazo de cooperación de la FAO en América Latina y el Caribe 2012-2015, v 5.0. Documento de trabajo I Taller de Expertos sobre Agricultura Familiar 3 y 4 noviembre del 2011 en Santiago de Chile – Organizado por la Oficina Regional de la FAO para América Latina y El Caribe (FAORLC).
INCODER. 2013. Pensar en la Tierra. Disponible en: http://www.incoder.gov.co/documentos/2250_Libro_Pensar_la_tierra.pdf
Marín, Z.; Cortez, M.; Montoya, O. 2010. Frutos de Uchuva (Physalis peruviana L.) ecotipo ‘Colombia’ mínimamente procesados, adicionados con microorganismos probióticos utilizando la ingeniería de matrices. Revista Facultad Nacional de Agronomía 63: 5395-5407.
Gras, C. 2005. Entendiendo el agro: trayectorias sociales y reestructuración productiva en el noroeste argentino. 1era Edición. Buenos Aires: Editorial Biblos. 207 p.
Hammer, D.; Wildavsky, A. 1990. La entrevista semi-estructurada de final abierto. Aproximación a una guía operativa. Historia y Fuente Oral 4: 23-61.
IPC. 2009. En La Unión, Antioquia, la historia del conflicto se podrá ver en Internet. Agencia de Prensa del Instituto Popular de Capacitación (IPC) del miércoles, 27 de mayo de 2009. Disponible en: http://www.ipc.org.co/agenciadeprensa/
Legiscomex. 2013. Inteligencia de mercados - Exportación de frutas exóticas colombianas. Legiscomex del 15 de mayo de 2013. 20 p. Disponible en: http://www.legiscomex.com/BancoMedios/Documentos%20PDF/exportaciones-estudio-frutas-exoticas.pdf
Lai, K.C.; Cistulli, V. 2005. Decentralized Development in Agriculture An Overview. Easypol FAO. Disponible en: http://www.fao.org/docs/up/easypol/342/decen_dev_in_agri_012en.pdf
Martinez, P.C. 2006. El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y gestión: Revista de la división de Ciencias Administrativas de la Universidad del Norte 20: 165-193.
Mendoza, G. 2002. Diagnóstico del Mercadeo Agrícola y Agroindustrial en Colombia: una estrategia para la reactivación de la agricultura. 2da reimpresión. Editorial Geminis Ltda. Fundación Universidad de Bogotá.
Jorge Tadeo Lozano. Colombia. 208 p. Mendoza, G. 1991. Compendio de mercadeo de productos agropecuarios. 2da Edición revisada y aumentada. San José de Costa Rica: Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA) – N° 82. 345 p.
OSEC. 2010. Generación de Capacidad Comercial hacia EFTA: Inteligencia de Mercado para Colombia – Sector de Frutas. OSEC Zurich, Business Network Switzerland. Proexport Bogotá, Colombia. 125 p.
Parra-Peña RI; Miller V; Lundy M. 2012. Cadenas productivas colombianas: Cómo la política pública transforma la Agricultura. CIAT Políticas en Síntesis No. 8. Centro Internacional de Agricultura Tropical (CIAT), Cali, Colombia. 6 p.
Rave, E.; Franco, J. 2011. Casos empresariales colombianos. Serie 1 Decisiones gerenciales ante momentos de crisis. Institución universitaria CEIPA. Antioquia, Colombia. 122 p.
Rendón, S.; Arias, F. 2014. Exofruit S.A.S: Una apuesta agro empresarial para el trabajo con víctimas del conflicto armado de la vereda Mesopotamia del Municipio de la Unión Antioquia. Memorias del Simposio de Investigación USTAMED 2014. Medellín, Colombia.
Sarabia, F.J. 1999. Metodología para la investigación en marketing y dirección de empresas, Madrid, Pirámide.
Stake, R.E. 2005. Investigación con estudio de casos. (3ra Ed.). Ediciones Morata. Madrid, España. 158 p.
Torres, H. 1987. Curso de comercialización agropecuaria. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). San José de Costa Rica. 304 p.
Toro, I.; Parra, R. 2010. Fundamentos epistemológicos de la investigación y la metodología de la investigación cualitativa y cuantitativa. Fondo Editorial EAFIT, Medellin, Colombia. 322-333.
Valles, M. 2007. Entrevistas Cualitativas. Centro de Investigaciones Sociológicas. Madrid: 1er reimpresión.
Yin, R.E. 1994. Case Study Research and Methods. 2da Edición. Sage Publications, Michigan, EEUU. 170 p.
Recibido 02 julio 2015.
Aceptado 31 julio 2015.
Corresponding author: fraarias@lasallistadocentes.edu.co (F. J. Arias).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
a. The authors retain the copyright and assign to the magazine the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information whenever they mention the authorship of the work and the First publication in this journal.
b. Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work Was first published in this journal.
c. Authors are encouraged to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of work Published (see The Effect of Open Access).