Corporate social responsibility and its influence on the corporate image of Caja Trujillo in the province of Trujillo, 2016-2017

Authors

  • Luis Alberto Fuentes Mantilla Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú.
  • Margot Herbias Figueroa Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú.

Keywords:

Corporate Social Responsibility, corporate image, stakeholders

Abstract

The present research paper, has as purpose, for which the following question has been raised: How does Corporate Social Responsibility influence the Corporate Image of Caja Trujillo in the Province of Trujillo, Period 2016-2017?. and the hypothesis is Corporate Social Respon-sibility significantly influences the Corporate Ima-gen of Caja Trujillo in the Province of Tru-jillo, Period 2016-2017. The study population was 290 people included among clients, col-laborators and the community of the Municipal Savings and Credit Fund of Trujillo. The cor-relational design was also used. The method used is deductive, hypotheses and synthesis analysis and the techniques used were the survey. The most important findings were: that there is a positive influence between Corporate Social Responsibility and the corporate image of Caja Municipal de Ahorro y Crédito de Trujillo S.A., influencing through the last four rel-evant factors such as internal social, economic, ecological and social cultural and foreign pol-icy. It is recommended: The corporate image is the result that the institution offers to others, as described in it, the clients judge it. In this sense, the Trujillo box should strengthen corporate responsibility, even more, in the field of economy and ecology.

References

Cajiga, J. s.f.. El concepto de responsabilidad social empresarial. Centro Mexicano para la Filantropía – CEMEFI. Disponible en: https://www.cemefi.org/esr/images/stories/pdf/esr/concepto_esr.pdf

Chuquizuta, V.; Cruz, K. 2018. Responsabilidad social empresarial y su relación con la imagen corporativa de los trabajadores de la empresa Don Pollo San Martín S.A.C, Tarapoto, 2018. Tesis Pregrado, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad Peruana Unión.

ISO 26000. 2010. Guía de responsabilidad social. ISO. Disponible en: https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:es

Ley N° 30607, Ley que modifica y fortalece el funcionamiento de las Cajas Municipales de Ahorro y Crédi-to (CMAC). 13 de julio de 2017. Disponible en: https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/ley-que-modifica-y-fortalece-el-funcionamiento-de-las-cajas-ley-n-30607-1543520-1/

Naciones Unidas. 1987. Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. Disponi-ble en: https://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/CMMAD-Informe-Comision-Brundtland-sobre-Medio-Ambiente-Desarrollo.pdf

Pérez, A. 2011. Estudio de la imagen de responsabilidad social corporativa: formación e integración en el comportamiento del usuario de servicios financieros. Tesis Doctorado, Departamento de Administración de Empresas, Universidad de Cantabria.

Pulido, K. 2016. La influencia de la responsabilidad social empresarial en la imagen corporativa de la em-presa Retail Sodimac S.A. Tesis Pregrado, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Universidad César Vallejo.

Roque, B. 2017. La responsabilidad social empresarial y la imagen corporativa de los Supermercados Metro, del distrito de Independencia, 2017. Tesis Pregrado, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad César Vallejo.

Rosenthal, G. 2015. Percepción congnitiva de los usuario(a)s con relación a las prácticas de responsabilidad social empresarial y su influencia sobre la reputación corporativa : estudio aplicado al sector pymes en Chile. Tesis Pregrado, Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.

Valenzuela, L.; Jara, M.; Villegas, F. 2015. Prácticas de responsabilidad social, reputación corporativa y desempeño financiero. Revista de Administração de Empresas, 55(3): 329-344. DOI: 10.1590/S0034-759020150308

Rodriguez, K. (2012). Sistema financiero peruano. Revista Actualidad Empresarial, 265(1-2). Recupera-do dehttp://www.aempresarial.com/servicios/revista/265_9_KLHHWEYODZXIJWLUQCGUXCBKSZOMAEPLPXSMBRAFRXNBTZVJCB.pdf

Rodriguez, L. (2005). Manual de imagen corporativa. Universidad Pontifica Bolivariana, Colombia. Recuperado de http://www.upb.edu.co/pls/portal/docs/pdf

Sánchez, B. (2014). Las Mypes en Perú. su importancia y propuesta tributaria. Recuperado de http://dx.doi.org/10.15381/quipu.v13i25.5433

Schvarstein, L. (2003). La inteligencia social de las organizaciones. En L. Schvarstein Autor (ed.), La inteligencia social de las organizaciones (pp. 62-63). Buenos Aires: Paidós.

Schwalb, M., Malca, O. (2007). Responsabilidad Social: Fundamentos para la competitividad empresa-rial y el desarrollo sostenible. Perú: Ícono Comunicadores.

Superintendencia de Aduanas y Administración Tributaria. (2003). Ley de promoción y formalización de la micro y pequeña empresa. Recuperado de http://www.sunat.gob.pe/orientacion/mypes/normas/ley-28015.pdf

Universidad Pontificia Bolivariana. (s.f.). Manual de Imagen Corporativa. Recuperado de https://www.upb.edu.co/es/documentos/doc-kitprensa-imagen-institucional-1464096757580.pdf

Valenzuela, L., Jara, M., & Villegas, F. (2015). Prácticas de responsabilidad social, reputación corporativa y desempeño financiero. Revista de Administração de Empresas, 55(3), 329-344.

Villafañe, J. (2004). El estado de la publicidad y el corporate en España y Latinoamérica. Madrid, España: Pirámide.

Villagra, N. (2007). ¿Por qué tenemos miedo de comunicar la responsabilidad social corporativa? En Bajo, A. & Villagra, N. (Eds.), Evolución conceptual y práctica de una gestión responsable (pp. 77-91). Madrid, España: Universidad Pontificia Comillas.

Published

2022-09-30

How to Cite

Fuentes Mantilla, L. A., & Herbias Figueroa, M. (2022). Corporate social responsibility and its influence on the corporate image of Caja Trujillo in the province of Trujillo, 2016-2017. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 18(3), 47-53. Retrieved from https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/4797

Issue

Section

Artículos Originales