“Speaking is wonderful” Program, based on playful strategies and the oral expression in students of "Antonio Torres Araujo" school, 2019

Authors

  • Rosa Margarita Hernández Mendoza I.E 80002 " Antonio Torres Araujo" Guatemala 500 - Torres Araujo, Trujillo, Perú
  • Gilberto Estanislao Roldán Paredes Languages and Linguistics Department, National University of Trujillo. Juan Pablo II Avenue.s/n. Trujillo, Peru

Keywords:

Oral expression, playful strategies, imitation, creativity, role exchange

Abstract

This research was focused on demonstrating that the application of the "Speaking is wonderful" Program, based on playful strategies, stimulates the development of oral expression in first grade high school students from the "Antonio Torres Araujo" school in Trujillo. The research is quantitative, with a two-group quasi-experimental design. The population consisted of 173 students and the sample was 74 students: 37 (experimental group) and 37 (control group). The instruments applied were: the rubric, the pretest and the posttest, which were validated by expert judgment, obtaining a validity: 0.92 (V-Aiken) and reliability: 0.78 (KR20). The pretest and postest tests consisted of four levels: Starting, Process, Expected and Outstanding; In the pretest, 54% of students showed a low level in oral expression. However, after applying the postest, 62% improved their average to 16.6 points, reaching the “expected” level; At the level of dimensions, improvements were observed in “pronunciation” (57%); "Coherence" (56%); "Fluency" (64%); "Interaction" (65%) reaching the "expected" level. In conclusion, the program had a significant influence (sig = 0.000 <0.05%) in the development of oral expression in the first-grade students of the “Antonio Torres Araujo” school.

References

Alayo, S. 2018. Recursos didácticos lúdicos para la mejora de la expresión oral en el idioma inglés de los estudiantes de primer año de educación secundaria de una Institución Educativa, Paijan.Tesis Doctoral. Universidad César Vallejo.

Arnal, J., del Rincón, D., & Latorre, A. 1992. Investigación Educativa: Fundamentos y metodologías. Barcelona: Labor.

Castrillón, L. 2017. Los juegos y su rol en el aprendizaje de una lengua. Revista La Tercera Orilla 19: 86-93.

Cordero, J. 2014. 15 razones por las que los docentes implementan juegos y dinámicas lúdicas en sus clases. Chile. Disponible en: https://webdelmaestrocmf.com/portal//

Deguang, Z. 2012. Using Games to Improve Students' Communicative Ability. Journal of Language Teaching and Research 3 (4): 801-805.

Education First. 2015. Artículo: Índice del nivel de inglés. Disponible en: https://www.ef.com/wwes/epi/about-epi/executive-summary/

Ersoz, A. 2000. Six Games for the EFL/ESL Classroom. The Internet TESL Journal, 4 (6): 24-27

García, F. 2016. La dramatización y la expresión oral de los estudiantes de 3er grado de secundaria de la I.E Javier Heraud. Trujillo, Tesis Maestria, Universidad Nacional de Trujillo.

Gaínza, L. 2015. Correcting mistakes and encouraging oral communication in foreign language. Rev Hum Med 15 (2): 340-354.

Guerra, M. 2018. La lúdica una estrategia de mediación para el desarrollo de competencias en el aprendizaje del idioma inglés. Revista Cultura Educación y Sociedad 9 (3): 26-31.

Hidalgo, V. 2016. Aplicación de la propuesta TEBACO para mejorar la competencia oral en el centro de idiomas de la Universidad Nacional de Trujillo. Tesis de Maestria. Universidad Nacional deTrujillo.

Jensen, E. 2004. El cerebro y aprendizaje: Competencias e implicaciones educativas. 2da edición, Narcea S.A Ediciones. Madrid, España. 181 pp.

Krashen, S. 1982. The principles and practice in second language adquisition: On the Monitor Theory. Second Edition, Pergamon Press. Nueva York, USA. 189 pp.

MINEDU. 2017. Currículo Nacional de Educación Básica Regular. Lima: Perú.

Lazo, M. 2017. Aplicación de estrategias lúdicas basado en el aprendizaje sociocultural para mejorar la expresión oral del idioma inglés, en los estudiantes del primer año de educación secundaria de la I.E. Javier Heraud Perez, distrito de Acochaca –Ancash. Tesis de Maestria.

Lee, S. 1995. Creative games for the Languages Class. Revista Forum 33: 35-40.

Olivares, G. 2017. El uso de estrategias para desarrollar la expresión oral en inglés en estudiantes de segundo semestre de bachillerato del CECyTE Tecamachalco. Tesis de Maestria. Universidad Iberoamericana Puebla. México.

Palomino, K. 2016. La estrategia de juegos verbales y la expresión oral en los niños del 4° grado de educación primaria, área de Comunicación de la I.E “Francisco Lizarzaburu” del distrito El Porvenir. Tesis de Maestria. Universidad Nacional de Trujillo.

Ramírez, N. 2020. Influencia del programa neurodidáctica “MATCERSPA” en el aprendizaje de los estudiantes de secundaria. Revista Ciencia y Tecnológia 16 (4): 73-86

Sánchez, G. 2010. Las estrategias de aprendizaje através del componente lúdico, Revista de Didáctica Española Lengua Extranjera 1 (1): 1-65.

Piedra, S. 2018. Factores que aportan las actividades lúdicas en los contextos educativos. Ecuador. Revista Cognosis 3 (1): 24-29.

Swift, S. 2015. Desarrollo de la creatividad en el aula a través de un proyecto artístico multidisciplinar. Tesis de Maestria. Universidad Internacional de La Rioja. Madrid, España.

Zariquiey, F. 2016. Cooperar para aprender: Transformar el aula en una red de aprendizaje cooperativo. Ediciones SM S. A. C, Lima, Perú.

Published

2021-12-03

How to Cite

Hernández Mendoza, R. M., & Roldán Paredes, G. E. (2021). “Speaking is wonderful” Program, based on playful strategies and the oral expression in students of "Antonio Torres Araujo" school, 2019. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 17(4), 155-163. Retrieved from https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/4075

Issue

Section

Artículos Originales