Proposal of lines of research for the Faculty of Chemical Engineering of the National University of Trujillo using Power bi

Authors

  • Napoleón Yupanqui Gil Facultad de Ingeniería Química, Universidad Nacional de Trujillo
  • Carlos Vasquez Blas Facultad de Ingeniería Química, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú.
  • José Alberto Bernui Vilchez Facultad de Ingeniería Química, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú.
  • Juan Adolfo Guerrero Llúncor Facultad de Ingeniería Química, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú.
  • Adolfo Enrique Guerrero Escobedo Facultad de Ingeniería Química, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú.

Keywords:

Power bi, investigation, chemical engineering

Abstract

Research, in its broadest sense, not only refers to the generation of knowledge but also to the transfer of technologies or patents that solve problems in society. For its fulfillment, a methodology and updating of the research lines for the Faculty of Chemical Engineering is imperative. In this research, as a starting point, 161 undergraduate theses developed between the schools of Chemical Engineering and Environmental Engineering were evaluated. To define the lines, the scheme of Resolution RCU 209-2019 / UNT and the guide of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) recommended by Concytec were used. Data analysis generally requires powerful, agile and dynamic software. The chosen software was Power bi through which graphs of the circular type and stacked bars were made. To complement the lines, it is joining the areas of Industrial Biotechnology and Environmental Biotechnology as they are closely related to chemical and environmental processes. It is emphasized that for the updating of the lines, the opinion of the faculty teachers and publications of scientific research is also required.

References

Amry, D. K.; Ahmad, A. J.; Lu, D. 2021. The new inclusive role of university technology transfer : setting an agenda for further research. International Journal of Innovation Studies 5(1): 9–22. DOI: 10.1016/j.ijis.2021.02.001.

Ángel, M.; Reyes, L. H. 2021. Education for chemical engineers modernizing the chemical engineering curriculum via a student-centered framework that promotes technical , professional , and technology expertise skills : the case of unit operations 35: 8–21.

Bazan, C. 2019. From lab bench to store shelves : a translational research & development framework for linking university science and engineering research to commercial outcomes. Journal of Engineering and Technology Management 53: 1–18. DOI: org/10.1016/j.jengtecman.2019.05.001.

Bhargava, M. G.; Phani, K. T.; Kiran, S.; Rao, D. R. 2018. Analysis and design of visualization of educational institution database using power bi tool. Global Journal of Computer Science and Technology: C Software & Data Engineering 18(4): 1–7.

Del Carpio, A. 2002. Criterios para seleccionar un tema de investigación. Revista de la Facultad de Medicina de la Universidad Ricardo Palma 3(1): 44.

Concytec. 2019. Identificación, categorización, priorización y evaluación de líneas de investigación. Disponible en: https://portal.concytec.gob.pe/index.php/guias-y-documentos-de-trabajo/item/234-guia-practica-identificacion-categorizacion-priorizacion-y-evaluacion-lineas-investigacion.

Gonzáles, M. 2020. Conceptualización y definición de líneas de investigación prioritarias a nivel de la universidad. Revista Universidad y Sociedad 12(4): 341–49.

Huayanay, C.; Huicho, L. 2019. Ejes y líneas de investigación en el ámbito de la educación superior en el perú : hacia una priorización concertada de una agenda de investigación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria 13: 86–101.

Kaushik, V.; Walsh, C. A. 2019. Pragmatism as a research paradigm and its implications for social work research. Social Sciences 8(255): 1–17.

Krishnan, V.; Bharanidharan, S.; Krishnamoorthy, G. 2017. Research data analysis with power bi. International Caliber-2017, 11: 211–218.

Lyon, W. 2019. Microsoft Power BI Desktop: A free and user-friendly software programme for data visualisations in the social sciences. Historia 64(1): 166–71.

Monteza, C. 2014. Modelo de gestión de la investigación y nivel de desarrollo de la investigación universitaria. Ucv-hacer. Revista de Investigación y Cultura 3(2): 1–11.

Niño, A.; H., O. 1996. Las lineas de investigación como elemento articulador de los procesos académicos en la universidad. Nómadas 5:1–8. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105118998013

OECD. 2015. Frascati manual 2015: guidelines for collecting and reporting data on research and experimental development, the measurement of scientific, technological and innovation activities. Paris: OECD publishing. Disponible en: https://www.oecd.org/sti/frascati-manual-2015-9789264239012-en.htm

República, C. de la. 2014. Ley N° 30220. Perú. Disponible en: http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf.

Rodríguez, M. 2012. Líneas de investigación y dialogismo en los procesos investigativos. Revista Pucara 24: 165–78.

Sánchez, I.; Posso, M.; Caicedo, F. 2015. Líneas de investigación: importancia para las instituciones de educación superior. Ecos de la Academia 1(2): 169-172.

Science, D. F. O. R.; Science, O. F. 2007. Revised field of science and technology (fos) classification in the frascati manual english. dsti/eas/stp/nesti(2006)19/final (2006). Disponible en: https://www.oecd.org/science/inno/38235147.pdf

Zapata, O. 2005. ¿Como encontrar un tema y construir un tema de investigación?. Innovación Educativa 5(29): 37–45.

Published

2021-12-01

How to Cite

Yupanqui Gil, N., Vasquez Blas, C., Bernui Vilchez, J. A., Guerrero Llúncor, J. A., & Guerrero Escobedo, A. E. (2021). Proposal of lines of research for the Faculty of Chemical Engineering of the National University of Trujillo using Power bi. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 17(4), 53-61. Retrieved from https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/4065

Issue

Section

Artículos Originales