Proposal of lines of research for the Faculty of Chemical Engineering of the National University of Trujillo using Power bi
Keywords:
Power bi, investigation, chemical engineeringAbstract
Research, in its broadest sense, not only refers to the generation of knowledge but also to the transfer of technologies or patents that solve problems in society. For its fulfillment, a methodology and updating of the research lines for the Faculty of Chemical Engineering is imperative. In this research, as a starting point, 161 undergraduate theses developed between the schools of Chemical Engineering and Environmental Engineering were evaluated. To define the lines, the scheme of Resolution RCU 209-2019 / UNT and the guide of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) recommended by Concytec were used. Data analysis generally requires powerful, agile and dynamic software. The chosen software was Power bi through which graphs of the circular type and stacked bars were made. To complement the lines, it is joining the areas of Industrial Biotechnology and Environmental Biotechnology as they are closely related to chemical and environmental processes. It is emphasized that for the updating of the lines, the opinion of the faculty teachers and publications of scientific research is also required.
References
Amry, D. K.; Ahmad, A. J.; Lu, D. 2021. The new inclusive role of university technology transfer : setting an agenda for further research. International Journal of Innovation Studies 5(1): 9–22. DOI: 10.1016/j.ijis.2021.02.001.
Ángel, M.; Reyes, L. H. 2021. Education for chemical engineers modernizing the chemical engineering curriculum via a student-centered framework that promotes technical , professional , and technology expertise skills : the case of unit operations 35: 8–21.
Bazan, C. 2019. From lab bench to store shelves : a translational research & development framework for linking university science and engineering research to commercial outcomes. Journal of Engineering and Technology Management 53: 1–18. DOI: org/10.1016/j.jengtecman.2019.05.001.
Bhargava, M. G.; Phani, K. T.; Kiran, S.; Rao, D. R. 2018. Analysis and design of visualization of educational institution database using power bi tool. Global Journal of Computer Science and Technology: C Software & Data Engineering 18(4): 1–7.
Del Carpio, A. 2002. Criterios para seleccionar un tema de investigación. Revista de la Facultad de Medicina de la Universidad Ricardo Palma 3(1): 44.
Concytec. 2019. Identificación, categorización, priorización y evaluación de líneas de investigación. Disponible en: https://portal.concytec.gob.pe/index.php/guias-y-documentos-de-trabajo/item/234-guia-practica-identificacion-categorizacion-priorizacion-y-evaluacion-lineas-investigacion.
Gonzáles, M. 2020. Conceptualización y definición de líneas de investigación prioritarias a nivel de la universidad. Revista Universidad y Sociedad 12(4): 341–49.
Huayanay, C.; Huicho, L. 2019. Ejes y líneas de investigación en el ámbito de la educación superior en el perú : hacia una priorización concertada de una agenda de investigación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria 13: 86–101.
Kaushik, V.; Walsh, C. A. 2019. Pragmatism as a research paradigm and its implications for social work research. Social Sciences 8(255): 1–17.
Krishnan, V.; Bharanidharan, S.; Krishnamoorthy, G. 2017. Research data analysis with power bi. International Caliber-2017, 11: 211–218.
Lyon, W. 2019. Microsoft Power BI Desktop: A free and user-friendly software programme for data visualisations in the social sciences. Historia 64(1): 166–71.
Monteza, C. 2014. Modelo de gestión de la investigación y nivel de desarrollo de la investigación universitaria. Ucv-hacer. Revista de Investigación y Cultura 3(2): 1–11.
Niño, A.; H., O. 1996. Las lineas de investigación como elemento articulador de los procesos académicos en la universidad. Nómadas 5:1–8. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105118998013
OECD. 2015. Frascati manual 2015: guidelines for collecting and reporting data on research and experimental development, the measurement of scientific, technological and innovation activities. Paris: OECD publishing. Disponible en: https://www.oecd.org/sti/frascati-manual-2015-9789264239012-en.htm
República, C. de la. 2014. Ley N° 30220. Perú. Disponible en: http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf.
Rodríguez, M. 2012. Líneas de investigación y dialogismo en los procesos investigativos. Revista Pucara 24: 165–78.
Sánchez, I.; Posso, M.; Caicedo, F. 2015. Líneas de investigación: importancia para las instituciones de educación superior. Ecos de la Academia 1(2): 169-172.
Science, D. F. O. R.; Science, O. F. 2007. Revised field of science and technology (fos) classification in the frascati manual english. dsti/eas/stp/nesti(2006)19/final (2006). Disponible en: https://www.oecd.org/science/inno/38235147.pdf
Zapata, O. 2005. ¿Como encontrar un tema y construir un tema de investigación?. Innovación Educativa 5(29): 37–45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado