Impact of business strategy aligned with information technologies on the prof-itability of Mypes in Trujillo
DOI:
https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2025.01.05Keywords:
Business, small business, business administration, information technology, communication technologyAbstract
The objective of the research was to identify the business strategies linked to information technologies that MSMEs use to improve their profitability. The methodology involved selecting a sample stratified by economic sector. The dimensions of the research variable were information technologies linked to Marketing, Digitalization of processes and Training-Coaching and work of Human Resources. The existence of variables that interfere in the administrative process is business informality and one of the great benefits is the improvement of the quality of the products. Concluding that the success of MSMEs is in the use of balanced technological resources in the areas of the company.
References
Ayala, J., Navarrete, E. (2004). Efectos tamaño y sector sobre la rentabilidad, endeudamiento y coste de la deuda de las empresas familiares riojanas. Cuadernos de Gestión, vol. 4, núm. 1, 2004, pp. 35-53 Univer-sidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea Vizcaya, España
Dziubaniuk, O., Ivanova-Gongne, M., & Nyholm, M. (2023). Learning and teaching sustainable business in the digital era: a connectivism theory approach: Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 20. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00390-w
ECMS - Effective Contract Management Strategies. (2024, September 11). Business World, NA. https://link.gale.com/apps/doc/A808382507/PPBE?u=univcv&sid=bookmark-PPBE&xid=b3cfc9c9
Hamidinava, F., Ebrahimy, A., Samiee, R., & Didehkhani, H. (2023). A model of business intelligence on cloud for managing SMEs in COVID-19 pandemic (Case: Iranian SMEs). Kybernetes, 52(1), 207-234. https://doi.org/10.1108/K-05-2021-0375
Lepistö, K., Saunila, M., & Ukko, J. (2022). Facilitating SMEs' profitability through total quality manage-ment: The roles of risk management, digitalization, stakeholder management and system deployment. TQM Journal, 34(6), 1572-1599. doi: https://doi.org/10.1108/TQM-07-2021-0204
TPBMCG&C - The Power of Business Marketing in Corporate Gifting & Companies. (2024, December 5). Adgully, NA. https://link.gale.com/apps/doc/A819027698/PPBE?u=univcv&sid=bookmark-PPBE&xid=8c6f3d05
Ponce, F. & Zevallos, E. (2015). La innovación en la micro y la pequeña empresa (MYPE): no solo factible, sino accesible. Artículo basado en la ponencia presentada, como parte de la sección Call for Papers, du-rante el I Congreso Internacional de Ciencias de la Gestión: Gestión de la Innovación e Innovación en la Gestión, desarrollado del 29 de setiembre al 2 de octubre de 2015 en la Pontificia Universidad Católica del Perú por el Departamento Académico de Ciencias de la Gestión y la Facultad de Gestión y Alta Di-rección.
Rui Zhang, Xiaobai Li, Gang Liu. (2024). Maximizing Human Capital: Talent Decision-Making Using In-formation Technology. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 15(6)https://doi.org/10.14569/IJACSA.2024.0150665
Ruiz, H. Zambrano, F. Sánchez, M. Correa, S. (2023). Relación entre la antigüedad de la microempresa y su rentabilidad financiera: un análisis por conglomerados. SUMA DE NEGOCIOS, 14(31), 136-143, julio-diciembre 2023, ISSN 2215-910X. https://doi.org/10.14349/sumneg/2023.V14.N31.A5
Whitehead, J.C., Groothuis, P.A. and Blomquist, G.C. (1993), “Testing for non-response and sample selection bias in contingent valuation: analysis of a combination phone/mail survey”, Econ Lett, Vol. 41 No. 2, pp. 215-220.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado