Impact of business strategy aligned with information technologies on the prof-itability of Mypes in Trujillo

Authors

  • Ricardo Manuel Guevara Ruíz Escuela Profesional de Informática, Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú https://orcid.org/0000-0001-5924-7276
  • Iván Alberto Reyes López Escuela de Ingeniería Metalúrgica, Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú https://orcid.org/0000-0003-1541-8429

DOI:

https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2025.01.05

Keywords:

Business, small business, business administration, information technology, communication technology

Abstract

The objective of the research was to identify the business strategies linked to information technologies that MSMEs use to improve their profitability. The methodology involved selecting a sample stratified by economic sector. The dimensions of the research variable were information technologies linked to Marketing, Digitalization of processes and Training-Coaching and work of Human Resources. The existence of variables that interfere in the administrative process is business informality and one of the great benefits is the improvement of the quality of the products. Concluding that the success of MSMEs is in the use of balanced technological resources in the areas of the company.

References

Ayala, J., Navarrete, E. (2004). Efectos tamaño y sector sobre la rentabilidad, endeudamiento y coste de la deuda de las empresas familiares riojanas. Cuadernos de Gestión, vol. 4, núm. 1, 2004, pp. 35-53 Univer-sidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea Vizcaya, España

Dziubaniuk, O., Ivanova-Gongne, M., & Nyholm, M. (2023). Learning and teaching sustainable business in the digital era: a connectivism theory approach: Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 20. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00390-w

ECMS - Effective Contract Management Strategies. (2024, September 11). Business World, NA. https://link.gale.com/apps/doc/A808382507/PPBE?u=univcv&sid=bookmark-PPBE&xid=b3cfc9c9

Hamidinava, F., Ebrahimy, A., Samiee, R., & Didehkhani, H. (2023). A model of business intelligence on cloud for managing SMEs in COVID-19 pandemic (Case: Iranian SMEs). Kybernetes, 52(1), 207-234. https://doi.org/10.1108/K-05-2021-0375

Lepistö, K., Saunila, M., & Ukko, J. (2022). Facilitating SMEs' profitability through total quality manage-ment: The roles of risk management, digitalization, stakeholder management and system deployment. TQM Journal, 34(6), 1572-1599. doi: https://doi.org/10.1108/TQM-07-2021-0204

TPBMCG&C - The Power of Business Marketing in Corporate Gifting & Companies. (2024, December 5). Adgully, NA. https://link.gale.com/apps/doc/A819027698/PPBE?u=univcv&sid=bookmark-PPBE&xid=8c6f3d05

Ponce, F. & Zevallos, E. (2015). La innovación en la micro y la pequeña empresa (MYPE): no solo factible, sino accesible. Artículo basado en la ponencia presentada, como parte de la sección Call for Papers, du-rante el I Congreso Internacional de Ciencias de la Gestión: Gestión de la Innovación e Innovación en la Gestión, desarrollado del 29 de setiembre al 2 de octubre de 2015 en la Pontificia Universidad Católica del Perú por el Departamento Académico de Ciencias de la Gestión y la Facultad de Gestión y Alta Di-rección.

Rui Zhang, Xiaobai Li, Gang Liu. (2024). Maximizing Human Capital: Talent Decision-Making Using In-formation Technology. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 15(6)https://doi.org/10.14569/IJACSA.2024.0150665

Ruiz, H. Zambrano, F. Sánchez, M. Correa, S. (2023). Relación entre la antigüedad de la microempresa y su rentabilidad financiera: un análisis por conglomerados. SUMA DE NEGOCIOS, 14(31), 136-143, julio-diciembre 2023, ISSN 2215-910X. https://doi.org/10.14349/sumneg/2023.V14.N31.A5

Whitehead, J.C., Groothuis, P.A. and Blomquist, G.C. (1993), “Testing for non-response and sample selection bias in contingent valuation: analysis of a combination phone/mail survey”, Econ Lett, Vol. 41 No. 2, pp. 215-220.

Published

2025-04-01

How to Cite

Guevara Ruíz, R. M. ., & Reyes López, I. A. . . (2025). Impact of business strategy aligned with information technologies on the prof-itability of Mypes in Trujillo. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 21(1), 51-61. https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2025.01.05

Issue

Section

Artículos Originales