Factors associated with the efficiency of university teaching activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2024.02.04

Keywords:

Pedagogical factors, human, ideological, efficiency

Abstract

The objective of the research was to determine the factors associated with the efficiency of the university teacher's activity, with a descriptive, observational and transversal scope. The population was considered as university students and teachers of a Private University Education Institution of Trujillo with a total of 112 students and 42 teachers, to whom two questionnaires were applied, one for each variable, validated by three experts and the reliability test was carried out, by means of Cronbach's alpha. It was concluded that the factors associated with the efficiency of university teaching activity from the perspective of students and teachers, respectively, are: pedagogical (53.6%, 66.7%); human (49.1%, 69%); and ideological (48.2%, 61.9%). The level of achievement in the efficiency of university teachers from the students' perspective is medium 46.4% and high 52.4% from the teachers' perspective; the efficiency in the academic dimension and university social responsibility is medium represented by 49.1% and 53.6% respectively, while the research dimension is high with 45.5% for students and from the teachers' perception the opposite was identified, where the academic, research and university social responsibility efficiency is high with 69% and 66.7% respectively.

References

Blume, A., Blume, A., & Cárdenas, A. (2022). Metacognitive skills and their relationship with gender educational level, and professional performance variables of a sample of Colombian teachers. Revista Colombiana de Educacion, 1(84), 1-24. doi:10.17227/RCE.NUM84-11298

Bravo, R. (2021). Comunicación efectiva de entornos virtuales en la formación profesional de los estudiantes universitarios. [Tesis doctoral, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://hdl.handle.net/20.500.12672/17213

Fernández, S. (2023). Modelo UANL de Responsabilidad Social Universitaria. https://www.uanl.mx/wp-content/uploads/2023/03/7a_Modelo_RSU.pdf

García, I., & Carballosa, A. (2023). New challenges in the development of research skills in medicine schools. Conrado, 19(91). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000200242

García, K., Ortiz, T., & Chávez, M. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3). ISSN 0257-4314

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación científica. México DF: Mc Graw Hill. .

Hinojosa, C., Araya, A., Varga, H., & Hurtado, M. (2020). Componentes del desempeño en la práctica profesional de estudiantes de educación física: Perspectivas y significados desde la triada formative. Retos, 43, 533-543. doi:https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89316

Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, IESALC. (2020). Informe del IESALC analiza los impactos del #COVID19 y ofrece recomendaciones a gobiernos e instituciones de educación superior: https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/14/iesalc-insta-a-los-estados-a-asegurar-el-derecho-a-la-educacion-superior-en-igualdad-de-oportunidades-ante-el-covid-19/

La Cruz, O., Zelada, E., Aguirre, J., & Garro, L. (2022). Responsabilidad social universitaria y posicionamiento de universidades en Lima-Perú. Revista de Ciencias Sociales RCS, 28(3), 334-244. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index

Marcos, R., Manzanal, A., & Gallego, C. (2023). Las competencias socioemocionales y la gestión del aula del profesorado de educación secundaria, bachillerato y formación profesional. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 27(2). https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i2.21467

Menacho, C., & Andreu, J. (2022). Motivated students motivating students Sustainable Development Goals: a sensitization initiative. Human Review. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 11, 1-20. doi:10.37467/revhuman.v11.4059

Nair, C., Reyes, C., & Barros, H. (2022). Valores éticos y su implicación con la Responsabilidad Social Universitaria. Revista de filosofia , 39, 667-679. doi:10.5281/zenodo.6466512

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 2018). Responsabilidad Social Universitaria: una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Revista educación superior y sociedad: nueva época, 13(2), 193-220. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000182170

Rinesi, E., Soprano, G., & Suasnábar, C. (2021). Universidad: Reformas y desafíos. (U. N. Sarmiento, Ed.) Buenos Aires: Prometeo.

https://ediciones.ungs.edu.ar/wp-content/uploads/2021/09/9789875740525-completo.pdf

Sarmiento, J. (2020). Factores asociados a la productividad científica de docentes investigadores- . . (U. A. Chiapas, Ed.) Revista Sinergias Educativas, 5(1). http://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/52

Solano, L. (2022). Formación en ética profesional en la Licenciatura en Derecho de la UAEM. Estudio comparativo de los Programas Educativos 2009-2020. [Tesis de maestría, Universidad utónoma del estado de Morelus.] http://www.riaa.uaem.mx/xmlui/bitstream/handle/20.500.12055/2406/SOMLYD11T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vásquez, A. (2020). Los vacíos en el régimen laboral de los docentes en la nueva ley universitaria: artículos 85° y 88°. [Tesis, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima]. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/a67c6473-26b8-4c75-ade0-960d9290e1f4/content

Published

2024-05-28

How to Cite

Cárdenas Rodríguez, K. J., & Díaz Díaz, A. F. (2024). Factors associated with the efficiency of university teaching activity. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 20(2), 67-76. https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2024.02.04

Issue

Section

Artículos Originales