Development and commercialization of the awajún traditional ceramic, district Santa Maria de Nieva, province Condorcanqui, Amazonas region, period 2019-2021
Keywords:
Elaboration, Commercialization, Traditional CeramicAbstract
The objective of this study was to determine the measure of elaborating and commercializing the traditional Awajún ceramic art of the District of Santa María de Nieva located in the Department of Amazonas, year 2019-2021, constructive cultural partner of each Awajún native community, which in total belongs to each ceramic woman who transmitted the occupations of each father to his son, working in each small family workshop, which was not formalized as a company, limiting each option to successfully achieve commercialization. The method used is quantitative, since it was based on each quantifiable data; presents a non-experimental design, due to the fact that each phenomenon was observed naturally in its environment; The type of research was descriptive since this method has as its characteristic the description and interpretation of a systematic set of facts, where it allows searching for the analysis through the collection of each informative data, as well as individually measuring each variable and the measures were reported. calculated; the technique used was the survey and observation guide. The most important conclusion was that by applying an adequate process of developing and seeking improvement in the markets internally and externally in traditional Awajún ceramic art, it will help to improve the living conditions of each Awajún female potter.
References
Calderón, L. 2013. Hacia una radiografía de los pueblos awajún y wampis del Alto Marañón. Amazonas. Documento de trabajo 10. Lima: CBC/GIZ. pp. 9-13
Cardalliaguet, L. 2011. El concepto de Artesanía. Disponible en: http//www.artedinamico.com/portal/ sitio/articulos_mo_comentarios.php? it=247&categoría=6
Ley N° 29983. Ley de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres. Congreso de la República del Perú. 2007.
Ministerio de Cultura. 2017. Declaran Patrimonio Cultural de la Nación a los Conocimientos, saberes y prácticas del pueblo Awajún asociados a la producción de cerámica. Resolución Viceministerial N° 009-2017.VMPCIC-MC. O
OEA. Organización de los Estados Americanos 2016. Aprobó La Declaración Americana sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. Santo Domingo. 23 pp.
Ríos, S. 2019. Artesanías del Perú. Historia, tradición e innovación. Ministerio de Comercio Exterior y Turismo. MINCETUR. Primera edición digital. 223 pp.
Rizo, M., Villa, B., Vuelta, D., y Vargas, B. 2017. Estrategias de Comercialización para la gestión de ventas en el mercado agropecuario estatal Ferreiro de Santiago de Cuba.redalyc.org Red de Revistas Sistema de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. Ciencia en su PC, No4, octubre-diciembre,2017, p.91-102.
Ugarte, M. 2003. Marketing, comercialización y orientación al mercado. Definición y tendencias principales. Disponible en: https://w.w.w.gestiopolis.com/marketing-comercializacion-orientacion-mercado-definicion-tendencias-principales/
UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura. 2003. Convención para la Salvaguardia del patrimonio Cultural Inmaterial Patrimonio Cultural Inmaterial. Paris 14 pp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado