Development and commercialization of the awajún traditional ceramic, district Santa Maria de Nieva, province Condorcanqui, Amazonas region, period 2019-2021

Authors

  • Marco Antonio Ramírez Gálvez Escuela de Posgrado de la Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n.- Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú

Keywords:

Elaboration, Commercialization, Traditional Ceramic

Abstract

The objective of this study was to determine the measure of elaborating and commercializing the traditional Awajún ceramic art of the District of Santa María de Nieva located in the Department of Amazonas, year 2019-2021, constructive cultural partner of each Awajún native community, which in total belongs to each ceramic woman who transmitted the occupations of each father to his son, working in each small family workshop, which was not formalized as a company, limiting each option to successfully achieve commercialization. The method used is quantitative, since it was based on each quantifiable data; presents a non-experimental design, due to the fact that each phenomenon was observed naturally in its environment; The type of research was descriptive since this method has as its characteristic the description and interpretation of a systematic set of facts, where it allows searching for the analysis through the collection of each informative data, as well as individually measuring each variable and the measures were reported. calculated; the technique used was the survey and observation guide. The most important conclusion was that by applying an adequate process of developing and seeking improvement in the markets internally and externally in traditional Awajún ceramic art, it will help to improve the living conditions of each Awajún female potter.

References

Calderón, L. 2013. Hacia una radiografía de los pueblos awajún y wampis del Alto Marañón. Amazonas. Documento de trabajo 10. Lima: CBC/GIZ. pp. 9-13

Cardalliaguet, L. 2011. El concepto de Artesanía. Disponible en: http//www.artedinamico.com/portal/ sitio/articulos_mo_comentarios.php? it=247&categoría=6

Ley N° 29983. Ley de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres. Congreso de la República del Perú. 2007.

Ministerio de Cultura. 2017. Declaran Patrimonio Cultural de la Nación a los Conocimientos, saberes y prácticas del pueblo Awajún asociados a la producción de cerámica. Resolución Viceministerial N° 009-2017.VMPCIC-MC. O

OEA. Organización de los Estados Americanos 2016. Aprobó La Declaración Americana sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. Santo Domingo. 23 pp.

Ríos, S. 2019. Artesanías del Perú. Historia, tradición e innovación. Ministerio de Comercio Exterior y Turismo. MINCETUR. Primera edición digital. 223 pp.

Rizo, M., Villa, B., Vuelta, D., y Vargas, B. 2017. Estrategias de Comercialización para la gestión de ventas en el mercado agropecuario estatal Ferreiro de Santiago de Cuba.redalyc.org Red de Revistas Sistema de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. Ciencia en su PC, No4, octubre-diciembre,2017, p.91-102.

Ugarte, M. 2003. Marketing, comercialización y orientación al mercado. Definición y tendencias principales. Disponible en: https://w.w.w.gestiopolis.com/marketing-comercializacion-orientacion-mercado-definicion-tendencias-principales/

UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura. 2003. Convención para la Salvaguardia del patrimonio Cultural Inmaterial Patrimonio Cultural Inmaterial. Paris 14 pp.

Published

2022-06-29

How to Cite

Ramírez Gálvez, M. A. (2022). Development and commercialization of the awajún traditional ceramic, district Santa Maria de Nieva, province Condorcanqui, Amazonas region, period 2019-2021. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 18(2), 83-92. Retrieved from https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/4559

Issue

Section

Artículos Originales