Intercultural approach and reading comprehension in secondary education students, Simón Bolívar School – Mache - 2020

Authors

  • Brenda Marilin Castillo Honorio Escuela de Posgrado, Universidad Nacional de Trujillo. Av. Juan Pablo II s/n - Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú
  • Carlos Enrique Calderón Calderón Facultad de Educación y CC.CC. Universidad Nacional de Trujillo. Av. Juan Pablo II s/n-Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú

Keywords:

intercultural approach, reading comprehension, programme

Abstract

The present research “Intercultural approach and reading comprehension in Secondary Education students, Simón Bolívar School, Mache 2020” is a study carried out to implement a programme based on the intercultural approach aiming to improve reading comprehension in English of third grade students from "Simón Bolívar” high school, Mache, 2020. The quasi-experimental design was applied, in which it was considered a "Pre-Test" and "Post-Test" with two intact groups. The sample in which this research was conducted was 53 students of third and fourth secondary students, in Mache District, Otuzco Province. A test consisting of 20 items designed to measure reading comprehension, which has three dimensions, was applied. The dimensions are literal, inferential and critical respectively, considering 10 for literal, 7 for inferential and 3 for critical.  It was concluded that the programme based on the Intercultural Approach significantly improves reading comprehension in English of the experimental group from Simón Bolívar School- Mache 2020.

References

Byram, M.; Fleming, M. 1998. Perspectivas interculturales en el aprendizaje de idiomas. Enfoques a través del teatro y la etnografía. Cambridge: Cambridge University Press. 302 pp.

Original title: Language Learning in Intercultural Perspective.

Byram, M. 1997. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Multilingual Matters Ltd. Reino Unido. 114 pp.

Cabaleiro, B. 2017. El enfoque sociocultural en el aprendizaje de inglés en el ámbito de educación secundaria en la Comunidad Autónoma de Murcia: análisis de una intervención colaborativa con apoyo tecnológico. Tesis Doctoral en Filologías extranjeras y sus lingüísticas, UNED, Madrid, España.

Charcape, M.; Quintana, L. 2013. El enfoque intercultural y su relación con el aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes del primer grado de secundaria del Colegio Experimental de Aplicación de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Chosica, 2013. Tesis Título Licenciado en Educación, UNE, Lima, Perú

Ferradas, C. 2016. El Enfoque Intercultural en la enseñanza de lenguas, Más allá de la teoría. Revista del Instituto de Enseñanza Superior en Lenguas Vivas “Juan Ramón Fernández” 16(12): 50-55.

Hernández-Sampieri, R. 2014. Metodología de la Investigación 6ta Edición. Mc Graw- Hill. México.

Kramsch, C. 1998. Language and culture. Oxford University Press. 144 pp.

Krashen, S. 1982. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Pergamon Press Inc. 202 pp.

Larsen-Freeman, D. 1986. Techniques and Principles in language teaching (Teaching techniques in English as a second language). Oxford University Press. 318 pp.

Méndez, M. 2015. La interculturalidad como elemento clave en la enseñanza de lenguas. Actas del I Congreso de español como lengua extranjera del Magreb. La Enseñanza del español en el Magreb: oportunidades y Retos (20-26). Retrieved from https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/rabat_2015/04_mendez.pdf

Ministerio de Educación. 2017a. Currículo Nacional de la Educación Básica. Aprobado mediante Resolución Ministerial Nro. 281-2016-ED. Modificado mediante RM Nro. 159-2017-ED. Lima. Perú.

Ministerio de Educación. 2017b. Programa Curricular de Educación Secundaria. Aprobado mediante Resolución Ministerial Nro.649-2016-MINEDU. Lima. Perú.

Paricio, S. 2004. Dimensión intercultural en la enseñanza de las lenguas y formación del profesorado. Revista Iberoamericana De Educación 34(2): 1-12.

Paricio, S. 2014. Competencia Intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras. Porta Linguarium 21: 215-226.

Rawat, K. 2014. Pragmatism and education. Retrieved from http://pakphilosophy.blogspot.com/2014/03/dewey-pragmatism-and-education.html

Richards & Rodgers. 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. Second Ed. Cambridge University Press. UK. 403 pp.

Sáez, L. 2018. Contenidos en el aprendizaje de idiomas desde el enfoque intercultural: una perspectiva integral con orientación kantiana. Universidad de Murcia. España. 16(25): 263-282. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.519

Schütz, R. 2019. Stephen Krashen’s Theory of Second Language Acquisition. Retrieved from https://www.sk.com.br/sk-krash.html

Vásquez, J. 2011. Síntesis del Enfoque Intercultural. Retrieved from http://red.pucp.edu.pe/ridei/files/2011/08/090617.pdf

Villamizar, L.J. 2017. The effects of Vygotsky’s sociocultural theory on second language acquisition and language Input. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 7(1): 91 - 102.

Zucca-Scott, L. 2010. Know Thyself: The Importance of Humanism in Education. International Education, 40 (1): 32-38

Published

2022-03-26

How to Cite

Castillo Honorio, B. M., & Calderón Calderón, C. E. (2022). Intercultural approach and reading comprehension in secondary education students, Simón Bolívar School – Mache - 2020. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 18(1), 71-101. Retrieved from https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/4338

Issue

Section

Artículos Originales