The organizational climate and its effect on the academic planning of the Faculty of Economic Sciences of the University of Tumbes 2017

Authors

  • Juan Bances Escuela de Posgrado, Universidad Nacional de Tumbes, Ciudad Universitaria, Av. Universitaria S/N, Pampa Grande, Tumbes, Perú.
  • Isabel Ramírez Escuela de Posgrado, Universidad Nacional de Tumbes, Ciudad Universitaria, Av. Universitaria S/N, Pampa Grande, Tumbes, Perú.

Abstract

The non-experimental type of research with a descriptive-correlational design. 55 teachers from the Faculty of Economics were surveyed and 55% of the total rated the organizational climate as good, 62% gave the same qualification for Academic Planning. 53% highlighted that they always had autonomy to carry out their work; 49% who almost always participated in the academic department meetings; 56% say that they have almost never had a reward for a job well done and 53% say that they have almost never received recognition for an extra effort. It should be noted that 71% are willing to work full time. With respect to Academic Planning, 67% state that the study plan is almost always designed according to current regulations according to the needs of the labor market. 33% expressed that almost always the syllable is elaborated according to the competences contemplated in the curricular plan and is elaborated in a coordinated way with colleagues. In conclusion, there is a direct correlation between organizational climate and academic planning, considering that the Pearson correlation coefficient was 0.519 with a degree of significance lower than the P-value <0.05.

References

Bermúdez, J.; Pedraza, A.; Rincón, C. 2015. El clima organizacional en universidades de Bogotá desde la perspectiva de los estudiantes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3): 1-12.

Cardona, D.; Zambrano, R. 2014. Revisión de instrumentos de evaluación de clima organizacional. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S012359231400117X

González-Burboa A.; Manríquez, C.; Venegas, M. 2014. Clima Organizacional en una Dirección de Administración de Salud Municipal. Revista Ciencia y Trabajo. 16 (51): 152-157.

Guzmán, R.; Pacheco, M. 2014. Comunicación familiar y desempeño académico en estudiantes universitarios. Revista Zona Próxima, Universidad del Norte Barranquilla, Colombia. 20: 79-91

Mendoza, A. 2011. Relación entre clima organizacional y desempeño docente en instituciones educativas de inicial de la red N°9 - Callao. Tesis de Maestría. Universidad San Ignacio de Loyola.

Montoya P.; Bello N.; Bermúdez N.; Burgos F.; Fuentealba M.; Padilla A. 2017. Satisfacción Laboral y su Relación con el Clima Organizacional en Funcionarios de una Universidad Estatal Chilena. Revista Ciencia y Trabajo 19(58): 7-13.

Mujica M.; Pérez, I. 2007, Gestión del clima organizacional: una acción deseable en la Universidad, Revista Laurus, 13 (24): 290-304.

Pacheco, S. 2017. Modelo de clima organizacional y su relación con el desempeño laboral en las PYMES hoteleras de Riobamba. Tesis de Doctor. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Rivas, L. 2018. Clima organizacional en la satisfacción laboral y desempeño docente del DAE. Facultad de Medicina. Tesis de Doctor. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Segredo P. 2013. Clima organizacional en la gestión del cambio para el desarrollo de la organización. Revista Cubana Salud Pública. 39 (2): 385-393

Sevilla, J.; Galaz, J; Arcos, J. 2008. La participación del académico en procesos de planeación y su visión institucional. 2008. Revista electrónica de investigación educativa. 10 (2): 1-19.

Zambrano, J.; Angel, M.; Espinoza, E. 2017. Estudio sobre el clima organizacional en docentes de la universidad técnica de Machala. Revista Universidad y Sociedad. 9 (2):163-172.

Published

2021-06-04

How to Cite

Bances, J., & Ramírez, I. (2021). The organizational climate and its effect on the academic planning of the Faculty of Economic Sciences of the University of Tumbes 2017. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 17(2), 73-80. Retrieved from https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/3563

Issue

Section

Artículos Originales