Application of spatial data mining based on aggregation techniques to detect tra-ffic congestion levels in the city of Trujillo
DOI:
https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2024.02.01Keywords:
traffic density, spatial data mining, clustering, k-means, dbscanAbstract
The analysis of vehicular traffic in the road network of the city of Trujillo detected critical points with the greatest influx of vehicles, determining a computational model (Figure 8) using random values to detect vehicular traffic congestion in the road network of the city of Trujillo. For the management and analysis of spatial data mining, the CRISP-DM methodology was used, applying unsupervised learning, because the data are random and simulated in real time, which allowed the use of classification clustering techniques with k-means and dbscan algorithms, and as a result the spatial location of the nodes with a level of congestion was obtained, deducing the possible incidences or eventualities that occur in them at vehicular level, as is the case of speed, time, capacity at each node. The k-means and dbscan clustering algorithms were compared to validate the computational model, using the k-means and Silhouette averaging techniques, respectively.
References
Alvarenga-Rodríguez, J. M., & Alvarenga-Rodríguez, J. M. (2021). Estudio comparativo entre la velocidad y la densidad en modelos macroscópicos del tráfico vehicular incorporando la variable espacial en la velocidad. Revista de Matemática Teoría y Aplicaciones, 28(1), 125-142. https://doi.org/10.15517/RMTA.V28I1.41890
Chakraborty, S., Nagwani, N. K., & Dey, L. (2014). Performance Comparison of Incremental K-means and Incremental DBSCAN Algorithms. International Journal of Computer Applications, 27(11), 14-18. https://doi.org/10.5120/3346-4611
Epstein, J. M. (2020). Why Model?
Espinosa-Zúñiga, J. J., & Espinosa-Zúñiga, J. J. (2020). Aplicación de metodología CRISP-DM para seg-mentación geográfica de una base de datos pública. Ingeniería, investigación y tecnología, 21(1), 1-13. https://doi.org/10.22201/FI.25940732E.2020.21N1.008
Geppino Pucci Lorenzo Cazzador, C., & Andrea Pietracaprina, C. (2023). Studio e implementazione di den-sity clustering DBSCAN approssimato. https://thesis.unipd.it/handle/20.500.12608/53312
Hernández González, O. (s. f.). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que exis-ten. Recuperado 2 de abril de 2024, de http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/907
Introduction to Computational Science: Modeling and Simulation for the ... - Angela B. Shiflet, George W. Shiflet - Google Libros. (s. f.). Recuperado 2 de abril de 2024, de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=UZApAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=model+computational+computer+science&ots=kttLqVhWSH&sig=vHTJUCRRCZwYCHDKVuj-VApiYHk#v=onepage&q=model%20computational%20computer%20science&f=false
Moreira, J. S., León, C. C., Zambrano, G. R., Mercado, C., & Joel, J. (2020). Parámetros que influyen en el congestionamiento vehicular [ Parameters influencing in the vehicular overcrowding ]. International Journal of Innovation and Applied Studies, 24(4), 1440-1455. http://www.ijias.issr-journals.org/
Syakur, M. A., Khotimah, B. K., S Rochman, E. M., -, al, Jian, S., Li, D., & Yu, Y. (2021). Research on Taxi Operation Characteristics by Improved DBSCAN Density Clustering Algorithm and K-means Cluster-ing Algorithm. Journal of Physics: Conference Series, 1952(4), 042103. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1952/4/042103
Tan, P.-N., Steinbach, M., & Pearson, V. K. (2019). Introduction to Data Mining. www.pearsoned.co.uk
Yang, Q., Yue, Z., Chen, R., Zhang, J., Hu, X., & Zhou, Y. (2019). Real-time detection of traffic congestion based on trajectory data. The Journal of Engineering, 2019(11), 8251-8256. https://doi.org/10.1049/JOE.2019.0872
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado