Degree of usability of e-learning platforms through heuristic evaluation meth-od in students of public university of Trujillo 2021-2022
DOI:
https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2024.01.01Keywords:
Usability, Virtual Platform, E-learning, Heuristic EvaluationAbstract
The National University of Trujillo offers high quality educational services in its various programmes; due to the health crisis, the institution underwent a major change in the mode of delivery of classes, which became from face-to-face to virtual. This change forced the university population to make use of technological tools such as virtual platforms, but the process of adaptation was very difficult for everyone. Barriers such as the lack of previous culture and the complex manipulation of these systems prevented many students from continuing their studies. In order to address this problem, a study was carried out to determine the degrees of usability of virtual platforms through a heuristic evaluation method with the aim of identifying attributes that could be improved with the support of experts. In order to achieve this, the components that make the correct and simple use of these platforms possible were determined, where the student has the possibility of developing their subjects and being able to understand the use of the platform, which has intuitive characteristics. This research concluded with the evaluation of the grades for each component giving as a result a very significant level in the use of the virtual classroom E-learning.
References
Asmaa, A., & Asma, A.-O. (2009). Usability heuristics evaluation for child e-learning. Computer uses in education, 429 -https://doi.org/10.1145/1806338.1806417
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Innovaciones educativas, 117 https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218
Baeza, Y. R. (2021,Febrero 10). Ubicuidad y usabilidad en la web. obtenido de ubicuidad y usabilidad en la web: http://www.dcc.uchile.cl/%7Erbaeza/inf/usabilidad.html
Chávez, B., Schiaffino, S., Teyseyre, A., Portilla, E., & Erazo, O. (2022). Un nuevo enfoque para el descubrimiento de conocimiento en el contexto de la usabilidad web r. Revista de investigación operacional, 263-266. https://rev-inv-ope.pantheonsorbonne.fr/sites/default/files/inline-files/43222-09.pdf
Cocunubo-Suárez, J. I., Parra-Valencia, J. A., & Otálora-Luna, J. E. (2018). Propuesta para la evaluación de entornos virtuales de enseñanza aprendizaje con base en estándares de usabilidad. Tecnológicas, 138 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6289039
Díaz, B. S. (2009). Introducción a las plataformas virtuales en la enseñanaza. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 3. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd4920.pdf
Figallo, F., Gonzales, M. T., & Diestra, V. (2020). Perú:educación superior en el contexto de la pandemia por covid-19. Revista de educación superior en américa latina, 22-23. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13404/214421444832
Guevara, M., Vértiz, R., Huayama, M., Rivera, R., Juan, V., & Juan, D. (2020). La educación universitaria en la era del hombre tecnológico: ¿quo vadis? Revista pakamuros, 4 https://doi.org/10.37787/pakamuros-unj.v8i1.124
Huanca-Arohuanca, J. W., Supo-Condori, F., Sucari Leon, R., & Supo Quispe, L. A. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Innovaciones educativas, 119 https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218
Jiménez, C., Rusu, C., Roncagliolo, S., Inostroza, R., & Rusu, V. (2012). Evaluating a methodology to establish usability heuristics. Chilean computer science society, 58 -http://dx.doi.org/10.1109/SCCC.2012.14
Marino, J. M. (2015). E-learning y comunicación oral y escrita,una perspectiva sobre el diseño,la implementanción y el impacto académico en el contexto universitario. Enseñanza & teaching, 132 http://dx.doi.org/10.14201/et2015332123150
Nielsen, J. (8 de 02 de 2021). How to conduct a heuristic evaluation. Obtenido de how to conduct a heuristic evaluation: www.nngroup.com/articles/How-to-conduct-a-Heuristic-Evaluation
Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2005). Design de interação: Além da interação homem-computador. https://buscaintegrada.ufrj.br/Record/aleph-UFR01-000695482
Toribio, G. G., Saldaña, Y. P., Mora, J. J., Hernández, M. J., Bautista, H. N., Ordoñez, C. A., & Alegría, J. A. (2019). Medición de la usabilidad del diseño de interfaz de usuario con el método de evaluación heurística: dos casos de estudio. Revista colombiana de computación, 24 http://dx.doi.org/10.29375/25392115.3605
Universidad Nacional de Trujillo. (02 de 02 de 2022). Universidad nacional de trujillo . Obtenido de plan estrategico anual : https://www.unitru.edu.pe/planestrategico.aspx
Vértiz, O. j., Cucho, F. R., Vértiz-Osores, R. V., & Angulo, R. A. (2020). Virtual university education in the context of the health emergency due to covid-19: Challenges in the evaluation processes. International journal of early childhood special education (INT-JECSE), 466-467 doi.10.9756/int-jecse/v12i1.201027
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado