Degree of usability of e-learning platforms through heuristic evaluation meth-od in students of public university of Trujillo 2021-2022

Authors

  • Wilmer Aufredy Apaza Chávez Escuela de Posgrado Doctorado en Ciencias e Ingeniería, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú. https://orcid.org/0000-0001-8311-5783
  • David Everson Agreda Gamboa Escuela de Posgrado Doctorado en Ciencias e Ingeniería, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú. https://orcid.org/0000-0003-1252-9692

DOI:

https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2024.01.01

Keywords:

Usability, Virtual Platform, E-learning, Heuristic Evaluation

Abstract

The National University of Trujillo offers high quality educational services in its various programmes; due to the health crisis, the institution underwent a major change in the mode of delivery of classes, which became from face-to-face to virtual. This change forced the university population to make use of technological tools such as virtual platforms, but the process of adaptation was very difficult for everyone. Barriers such as the lack of previous culture and the complex manipulation of these systems prevented many students from continuing their studies. In order to address this problem, a study was carried out to determine the degrees of usability of virtual platforms through a heuristic evaluation method with the aim of identifying attributes that could be improved with the support of experts. In order to achieve this, the components that make the correct and simple use of these platforms possible were determined, where the student has the possibility of developing their subjects and being able to understand the use of the platform, which has intuitive characteristics. This research concluded with the evaluation of the grades for each component giving as a result a very significant level in the use of the virtual classroom E-learning.

References

Asmaa, A., & Asma, A.-O. (2009). Usability heuristics evaluation for child e-learning. Computer uses in education, 429 -https://doi.org/10.1145/1806338.1806417

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Innovaciones educativas, 117 https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218

Baeza, Y. R. (2021,Febrero 10). Ubicuidad y usabilidad en la web. obtenido de ubicuidad y usabilidad en la web: http://www.dcc.uchile.cl/%7Erbaeza/inf/usabilidad.html

Chávez, B., Schiaffino, S., Teyseyre, A., Portilla, E., & Erazo, O. (2022). Un nuevo enfoque para el descubrimiento de conocimiento en el contexto de la usabilidad web r. Revista de investigación operacional, 263-266. https://rev-inv-ope.pantheonsorbonne.fr/sites/default/files/inline-files/43222-09.pdf

Cocunubo-Suárez, J. I., Parra-Valencia, J. A., & Otálora-Luna, J. E. (2018). Propuesta para la evaluación de entornos virtuales de enseñanza aprendizaje con base en estándares de usabilidad. Tecnológicas, 138 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6289039

Díaz, B. S. (2009). Introducción a las plataformas virtuales en la enseñanaza. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 3. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd4920.pdf

Figallo, F., Gonzales, M. T., & Diestra, V. (2020). Perú:educación superior en el contexto de la pandemia por covid-19. Revista de educación superior en américa latina, 22-23. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13404/214421444832

Guevara, M., Vértiz, R., Huayama, M., Rivera, R., Juan, V., & Juan, D. (2020). La educación universitaria en la era del hombre tecnológico: ¿quo vadis? Revista pakamuros, 4 https://doi.org/10.37787/pakamuros-unj.v8i1.124

Huanca-Arohuanca, J. W., Supo-Condori, F., Sucari Leon, R., & Supo Quispe, L. A. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Innovaciones educativas, 119 https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218

Jiménez, C., Rusu, C., Roncagliolo, S., Inostroza, R., & Rusu, V. (2012). Evaluating a methodology to establish usability heuristics. Chilean computer science society, 58 -http://dx.doi.org/10.1109/SCCC.2012.14

Marino, J. M. (2015). E-learning y comunicación oral y escrita,una perspectiva sobre el diseño,la implementanción y el impacto académico en el contexto universitario. Enseñanza & teaching, 132 http://dx.doi.org/10.14201/et2015332123150

Nielsen, J. (8 de 02 de 2021). How to conduct a heuristic evaluation. Obtenido de how to conduct a heuristic evaluation: www.nngroup.com/articles/How-to-conduct-a-Heuristic-Evaluation

Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2005). Design de interação: Além da interação homem-computador. https://buscaintegrada.ufrj.br/Record/aleph-UFR01-000695482

Toribio, G. G., Saldaña, Y. P., Mora, J. J., Hernández, M. J., Bautista, H. N., Ordoñez, C. A., & Alegría, J. A. (2019). Medición de la usabilidad del diseño de interfaz de usuario con el método de evaluación heurística: dos casos de estudio. Revista colombiana de computación, 24 http://dx.doi.org/10.29375/25392115.3605

Universidad Nacional de Trujillo. (02 de 02 de 2022). Universidad nacional de trujillo . Obtenido de plan estrategico anual : https://www.unitru.edu.pe/planestrategico.aspx

Vértiz, O. j., Cucho, F. R., Vértiz-Osores, R. V., & Angulo, R. A. (2020). Virtual university education in the context of the health emergency due to covid-19: Challenges in the evaluation processes. International journal of early childhood special education (INT-JECSE), 466-467 doi.10.9756/int-jecse/v12i1.201027

Published

2024-03-08

How to Cite

Apaza Chávez, W. A., & Agreda Gamboa, D. E. (2024). Degree of usability of e-learning platforms through heuristic evaluation meth-od in students of public university of Trujillo 2021-2022. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 20(1), 11-22. https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2024.01.01

Issue

Section

Artículos Originales