Mathematical Ideograms and their Virtual Teaching using Algebrator Software for Regular Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.17268/rev.cyt.2023.04.05Keywords:
Mathematical software, Algebrator, Educational Software, Mathematical ideogramAbstract
This paper presents a study regarding mathematical ideograms and the use of the mathematical software Algebrator, with the purpose of recommending its management in regular basic education (EBR). In particular, this analysis is aimed at describing the Algebrator software as a technological tool and implementing its use in solving algebraic problems, favoring student learning, especially in educational cycles VI – VII. On the other hand, we will describe the efficiency of the software and its specific role to implement the ideogram in mathematics and therefore its use of both in educational institutions, motivating the use of new learning strategies at the service of virtual teaching in mathematics. Undoubtedly, the application of mathematical software of these characteristics is a challenge in educational institutions, proving necessary in the face of the advancement of the knowledge society. In this scenario, Algebrator favors education in its virtual modality as a training and motivating means of teaching – learning within the educational community, proving ideal to achieve positive results in new generations of students.
References
Bueno, G. 1992. Teoría del cierre categorial: Siete enfoques en el estudio de la ciencia. 1era Edición. Editorial Pentalfa. La Rioja, España. 361 pp.
Catalán, A.; Feliciano, A.; Cueva, R.; 2014. Algebrator: un recurso para resolver una ecuación de segundo grado. Revista Tlamati 138, 133-138.
Eyzaguirre, S.; Le Foulon, C.; Salvatierra, V.; 2020. Educación en Tiempos de Pandemia: Antecedentes y Recomendaciones para la Discusión en Chile. Centro de Estudios Públicos 180, 111-180.
Giganti, P.; 2014. Math at Home: Preparing for college and career, 3era Edición, Editorial Sonoma County Office of Education, Revista Math at Home, California, EEUU. 32 pp.
Howard, S.; Tondeur, J. (2023). Higher education teachers’ digital competencies for a blended future. Association for Educational Communicational Technology 71: 01-06.
Hinostroza, E.; Rehbein, L.; Mellar, H.; Preston, C.; (2000). Developing Educational Software: A Professional Tool Perspective. Education and Information Technologies 200, 103-117.
Madrid, C.; (2018). La respuesta de la teoría del cierre categorial. Editorial Berceo, La Rioja, España 175, 170-171.
Moran, J.; Masetto, M.; Behrens, M. (2007). Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 13ava Edición. Editorial Papirus. Campinas, Brasil. 168 pp.
Neumann, S.; Rodio, K.; Giordani, S.; Besen, B.; Daga, P.; Sgarioni, M.; Strieder, D.; (2016). Professores em formação e o uso das tecnologias de informação e comunicação – ICTs. Revista Nova Escola 40, 37-40.
Rigon, A.; Asbahar, F.; Moretti, V. (2010). Sobre o procceso de humanizaҫa͂o. En M. O Moura, A Atividade Pedagógica na Teoria Histórico-Cultural. Brasilia. Liber Livro Editora Ltda. 7–35.
Souza, V.; Guimarães, R.; Barroncas, C.; (2015). Alfabetização Tecnológica na Formação de Professores: Implicações Processuais na Sociedade Contemporânea. VII Jornada Internacional de Políticas Púlicas 11, 1-4.
Stanisavljevié, Z.; Stanković, Z.; Jevtić, B.; (2015). Implementation of Educational Software in Classrooms – Pupils´ Perspective. Revista Science Direct 600, 549-559.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado