Design of a new organizational structure of the Corporación Peruana de Aeropuertos y Aviación Comercial S.A. for the achievement of a strategic plan
Keywords:
Design, organic structure, Corporación Peruana de Aeropuertos y Aviación Comercial S.A., strategic PlanAbstract
The objective of this research was to determine to what extent the evolution of organizational design allows the achievement of strategic plans in an entity responsible for air transport. This research was applied, descriptive, transversal of correlational design, being the census population 20 directors of CORPAC. The survey technique was used, for which the organizational design questionnaires and the strategic planning questionnaire were adapted. Finally, a relationship was found between the design of a new organizational structure and the achievement of the strategic plan in CORPAC S.A (Rho = 0.802, p = 0.000, alpha = 0.05) meaning that the fulfillment of the strategic plans is linked to a design of a new organizational design. The policy of evolution of organizational designs to achieve the strategic plans that are adjusted annually in the face of changes in the internal and external environment is necessary in terms of the extension of the company that is all of Peru and the realities of airports and air traffic are changing, which makes necessary the change of organizational structure more technically known as organizational design.
References
Alvarado T. 2012. Metodología para elaborar un plan estratégico y rediseño organizacional de una unidad de producción agropecuaria. Revista Mexicana de Agronegocios 5(9): 284–292.
Argyris, C. 2010. Organizational traps: Leadership, culture, organizational design. Oxford University Press. 240 pp.
Armijos, L.; Campos, A.; Hidalgo, Y. 2020. Estudio del direccionamiento estratégico en el desarrollo organizacional en Latinoamérica: Una revisión de literatura (2009-2018). Economía y Negocios UTE, 11(1): 104–117.
Baum, H.; Auerbach, S. 2017. Strategic management in the aviation industry. Routledge. 688 pp.
Burton, R.; Obel, B.; Håkonsson, D. 2015. Organizational design: A step-by-step approach (Kindle, Ed.; 3a ed.). Cambridge University Press. 284 pp.
Finn, E. 2018. Workforce optimization and alignment: One school’s approach to organizational design. Strategic Enrollment Management Quarterly 5(4): 1–13. https://doi.org/10.1002/sem3.20116
Flouris, T.; Oswald, S. 2016. Designing and executing strategy in aviation management. Routledge. 208 pp.
Hunger, J.; Wheelen, T. 2011. Essentials of strategic management (3a ed.). Cengage Learning. 206 pp.
Nazario, M. 2018. Plan estratégico para Uber en el período 2017-2019. Tesis de Maestría, Universidad del Pacífico, Perú.
Prieto, R.; Estrada, H.; Palacios, A. 2018. Factores del cambio organizacional. Claves de éxito en la gestión de empresas del sector petrolero. Revista de Ciencias Sociales 24(1): 85–100. https://doi.org/10.31876/rcs.v24i1.24936
Roberts, J. 2007. The modern firm: Organizational design for performance and growth. Oxford University Press. 318 pp.
Vargas, D. 2020. Gestión del cambio organizacional en proyectos de TI en las entidades públicas del sector agropecuario en Colombia. Tesis de Maestría, Universidad EAN, Colombia.
Vinod, B. 2021. The evolution of yield management in the airline industry: Origins to the last frontier. Springer. 397 pp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado