Implementation of an environmental education program and its influence on the reduction of solid waste on highways

Authors

  • Lucía Díaz Escuela de Posgrado, Doctorado en Ciencias de Ingeniería, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciu-dad Universitaria, Trujillo, Perú
  • Luisa Orejuela Escuela de Posgrado, Doctorado en Ciencias de Ingeniería, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciu-dad Universitaria, Trujillo, Perú

Keywords:

Environmental education program, solid waste, strategic alliances, environmental culture, waste on highways

Abstract

The present study sought to establish the influence of the implementation of an Environmental Education Program (PEA) in the reduction of the amount of waste generated in the direct areas, municipalities and communities surrounding Sections I and II of the concessioned highway Empalme Ruta1B-Buenos Aires-Canchaque in Piura, in evidence of bad habits in the right-of-way that originate the need for a greater deployment of cleaning activities and an optimal process to stop its transformation into a garbage dump. The research design is pre-experimental - explanatory and the sample is composed of 321 homes selected by means of probabilistic sampling, to which the pre-test and post-test evaluation was applied, in the nature of environmental education and measurement of the amount of waste. To measure the degree of knowledge on environmental issues, a semi-structured and closed questionnaire on a Likert scale was used and the instruments were validated through expert judgment; concluding that the implementation of the PEA directly influences the reduction of solid waste, the creation of strategic alliances in environmental matters, the modification of habitual pernicious behavior, prevention, conservation, protection and restoration of the environment, thus structuring a new environmental culture.

References

Calixto, R. 2017. Investigación en educación ambiental. Revista mexicana de investigación educativa, 1 (55): 1019-1033.

Garrido, C. 2015. Programa de educación ambiental para la reducción de los problemas ambientales comu-nitarios. Revista de Estudios del Desarrollo Social, 4(1): 43-57.

Gómez, C.; Barrón, K.; Moren, L. 2011. Crecimiento económico y medio ambiente en México. El Trimestre Económico, 78 (311): 547-582.

Mallma, C.; Martínez, D. 2018. La educación ambiental y el manejo de residuos sólidos en el mercado Se-ñor de Los Milagros, El Tambo, Huancayo. Repositorio UNCP. Disponible en: https://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/4526

MINAM. 2017. Plan Anual de Evaluación y Fiscalización Ambiental-PLANEFA. OSITRÁN. Disponible en: https://www.ositran.gob.pe/anterior/wp-content/uploads/2017/12/06

OSITRÁN. 2019. Revista Anual de Desempeño del OSITRÁN 2018. OSITRÁN. Disponible en: https://www.ositran.gob.pe/anterior/noticias/audiencia-publica-reporte-desempeno-2018/

Pinto, S.; Magalhaes, F. 2015. Políticas de educación ambiental en América Ltina: Aportes y desafíos para un diálogo interconstitucional. Revista de Direito Ambiental e Sociambientalismo, 1(2): 231-256.

Ruiz, S.; Escalante, N.; Sánchez, D.; Quevedo, L.; De La Cruz, R. 2018. Residuos sólidos domiciliarios: caracterización y estimación energética para la ciudad de Chimbote. Revista de la Sociedad Química del Perú, 84(3): 322-335.

Saavedra, V. 2017. "Gestión de residuos y segregación urbana: Villa estaciones ferroviarias de Puente Alto, Santiago de Chile (1985-2015)". Revista Urbano, 20(36): 42-53.

Published

2022-06-29

How to Cite

Díaz , L., & Orejuela, L. (2022). Implementation of an environmental education program and its influence on the reduction of solid waste on highways. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 18(2), 131-140. Retrieved from https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/4572

Issue

Section

Artículos Originales