Human thought in the science of law

Authors

  • Teódulo J. Santos Cruz Facultad de Derecho, Universidad Nacional de Trujillo, Av. Juan Pablo II s/n – Ciudad Universitaria, Trujillo, Perú
  • Jenny E. Esquivel Córdova Facultad de Derecho, Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI, Panamericana Norte Km. 555 – Trujillo, Perú

Keywords:

human being, thought, right

Abstract

In this research with the help of Neuroscience, Physiology, Biochemistry and Molecular Biology, thought was analyzed as movement, creation or product of brain neurons, which allows differentiating Law from legal sciences and the institutions with which they interrelate, as a product of an individual thought of each human being. The objective was to define and structure the levels and dimensions of human thought for the science of law and legal sciences, throughout the history of humanity. The scientific method was applied as the main method and the hermeneutical interpretation as a technique, in order to focus linguistics on the technical use of the object of study and its significance in law, legal sciences and legal-constitutional institutions. It was concluded that thought is a spatio-temporal movement of the brain neurons of living beings, it materializes as a human system, depending on the processes of hominization and humanization of man, in nature, in society, at work in direct relationship with the cosmos. We report the bibliography that served us as a basis.

References

Álvarez, A.; Sebastián, C. 2018. El concepto dialéctico de internalización en Vygotski: aproximaciones a un debate. Revista Psicología, Conocimiento y Sociedad. 8(1):5-35

Alvarez, H. 2013. Filosofía del derecho. Ediciones Jurídicas. Lima, Perú, 502 pp.

Arboccó, M. 2016. Neurociencias, educación y salud mental. Revista Propósitos y Representaciones. Ene-Jun. Universidad Inca Garcilaso de la Vega. Lima, Perú. 4(1):327-362

Bertolio, M. 2013. Observaciones acerca del pensamiento ciego en Leibniz. Revista Tópicos. 44:149-175. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-66492013000100005

Betancur, G. 2016. La ética y la moral: paradojas del ser humano. Revista CES Psicología. 9(1): 109-121.

De Azcárate, P. 1872. Obras completas de Platón. Edit. Medina y Navarro. Madrid, España, 62 pp. Disponi-ble en: http://www.filosofia.org/cla/pla/img/azf07007.pdf

Falco, M.; Kuz, A. 2016. Comprendiendo el aprendizaje a través de las neurociencias, con el entrelazado de las TICs en Educación. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Edu-cación. 17:43-51.

González, L. 2013. Los orígenes del concepto de inteligencia: un recorrido epistemológico desde el mundo clásico hasta el siglo de las luces. Revista Galego –Portuguesa de psicoloxia e educación. 21(1):35-47. Disponible en: https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/12604/RGP_21_2013_art_3.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jiménez, E.; López, M; Herrera, D. 2019. La neurociencia en la formación inicial de docentes. Revista Con-rado. 15(67):241-249 Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n67/1990-8644-rc-15-67-241.pdf

Kohan, W. 2011. Desafíos para pensar… la enseñanza de la filosofía. Cuestiones de Filosofía. DOI: 10.19053/01235095.v0.n11.2009.649.

Miranda, H. 2015. Filosofía: una mirada al ser humano en diferentes épocas. Análisis de la libertad en los escritos de Federico Schelling anteriores a su obra de 1809. Investigaciones Filosóficas sobre la Esce-ncia de la Libertad Humana y los objetos con ella relacionados. Revista Estudios Universidad de Costa Rica. 30:1-24. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5466925.pdf

Pherez, G.; Vargas, S; Jerez, J. 2018. Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejo-rar la praxis del docente. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas. 18(34):149-166

Salles, A. 2015. La Neurociencia y la identidad: Un debate abierto. En: El Mejoramiento Humano. Avances, investigaciones y reflexiones éticas y políticas. Edit. Comares, S. L. España: 57-66. Disponible en: https://www.uv.es/gibuv/BIOETICA2014.pdf

Published

2022-03-26

How to Cite

Santos Cruz, T. J., & Esquivel Córdova, J. E. (2022). Human thought in the science of law. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 18(1), 165-171. Retrieved from https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/4344

Issue

Section

Artículos Originales