Solid waste management and environmental awareness in a university com-munity, Trujillo-La Libertad: 2020

Authors

  • Paolo Amaya Alvarado Programa de Formación para Adultos, Universidad Cesar Vallejo, Av. Larco 1770, Trujillo, Perú
  • Garmi Capristan Aponte Programa de Formación para Adultos, Universidad Cesar Vallejo, Av. Larco 1770, Trujillo, Perú
  • Veronika Morales Muñoz Programa de Formación para Adultos, Universidad Cesar Vallejo, Av. Larco 1770, Trujillo, Perú
  • Diana Ramírez Aguilar Programa de Formación para Adultos, Universidad Cesar Vallejo, Av. Larco 1770, Trujillo, Perú

Keywords:

Management, solid waste, environmental awareness, university community

Abstract

The purpose of the research was to determine the relationship between solid waste management and environmental awareness in a university community, Trujillo-La Libertad: 2020. The population and sample consisted of 50 students belonging to a university community in Trujillo, two were employed Data collection instruments, being questionnaires on solid waste management and environmental awareness, the data were processed through graphs, to later describe their behaviors, also the relationship of variables was determined through the Spearman coefficient. A null correlation was obtained (0.169 –p: 0.05). The solid waste management according to dimensions were: knowledge about solid waste management, the value of 40 prevailed in "good", for practices on inert solid waste management the value of 42 prevailed in "good", and in attitude about Inert solid waste management the value of 49 predominated in "good". Environmental awareness according to the dimensions were: cognitive, had the pre-dominant value of 30 in "high", for affective the value of 39 predominated in "high", in The conative value of 42 predominated in "high" and finally, in the active dimension, there was a predominance of 41 "high".

References

Álvarez-Lires, María M.; Arias-Correa, Azucena; Lorenzo-Rial, María A.; Serrallé-Marzoa, Francisco. 2017. Educación para la Sustentabilidad: Cambio Global y Acidificación Oceánica. Formación universitaria, 10(2), 89-102.

Aranda, J. M. 2004. Principales desarrollos de la Sociología Ambiental. Ciencia Ergo Sum, 11(2): 199-208.

Baldi, G.; García, E. 2005. Calidad de Vida y Medio Ambiente, la Psicología Ambiental. Universidades, 30: 9-16.

Brito H.; Robalino P.; Espinoza M.; Yaulena F.; Ffreire P.; Moreno N.; Gómez B.; Inca Marcela 2016. Dise-ño De Un Sistema De Gestión Integral Para El Manejo De Residuos Sólidos En El Mercado “La Merced”. European Scientific Journal, ESJ, 12(11), 484.

Calva, R. 2014. Diagnóstico de la Gestión de Residuos Sólidos Urbanos en el Municipio de Mexicali, Méxi-co: Retos para el Logro de una Planeación Sustentable. Información Tecnológica, 25(3): 718-764.

Cárdenas-Ferrer, T.; Santos-Herrero, R.; Contreras-Moya, A.; Rosa-Domínguez, E.; Domínguez-Núñez, J. 2019. Propuesta Metodológica Para el Sistema de Gestión de los Residuos Sólidos Urbanos en Villa Cla-ra. Tecnología Química, 39(2): 471-488.

Cerón, A.; Delgado, G.; Benavides, E. 2015. Desarrollo de valores ambientales a través de una didáctica creativa. Trabajo de grado para obtener el título de especialistas en educación ambiental. Fundación Universitaria Los Libertadores.

Farfan, C. 2018. Gestión de residuos sólidos y conciencia ambiental en pobladores del distrito de Subtanja-lla, 2018. Tesis para obtener el grado académico de maestro en Gestión Pública. Escuela de Posgrado de la Universidad Cesar Vallejo.

García, R.; Socorro, A.; Maldonado, A. 2019. Control and environmental management of solid waste, case study. Revista Universidad y Sociedad, 11(1): 265-271.

Hernández, R.; Fernández, C.; Baptista, P. 2014. Metodología de la investigación. 6ta. Edición. Editorial Mc Graw-Hill Educación. Mexico. 589 pp

Laso, S.; Ruiz, M.; Marbán, J. 2019. Impacto de un programa deintervención metacognitivo sobre la Con-ciencia Ambiental de docentes de Primaria en formación inicial. Revista Eureka sobre Enseñanza y Di-vulgación de las Ciencias 16 (2): 2501.

Mendoza, H.; Loayza, M.; González, M. 2019. Analysis of environmental management as an indicator of university social responsibility. Revista Universidad y Sociedad, 11(2): 37-41.

OMS. 2018. Organización Mundial de la Salud. Desechos de las actividades de atención sanitaria. Nota descriptiva.

Onofre, P. 2014. Caracterización de los residuos sólidos urbanos generados en la cabecera municipal de Ma-zatepec, Morelos y sus potenciales efectos a la salud, Cuernavaca. Cuernavaca: Universidad del Valle de Cali.

PNUMA. 2012. Perspectivas del medio ambiente mundial, Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente GEO 5.

Román, Y.; Cuesta, O. 2016. Comunicación y conservación ambiental: avances y retos en Hispanoamérica. Revista Latina de Comunicación Social, 71: 15-39.

Zaman, A. 2014. Measuringwastemanagement performance using "Zero WasteIndex": the case of Adelaide, Australia. Journal of CleanerProduction, 66: 407-419.

Published

2021-08-31

How to Cite

Amaya Alvarado, P., Capristan Aponte, G., Morales Muñoz, V., & Ramírez Aguilar, D. (2021). Solid waste management and environmental awareness in a university com-munity, Trujillo-La Libertad: 2020. Revista CIENCIA Y TECNOLOGÍA, 17(3), 73-78. Retrieved from https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/3835

Issue

Section

Artículos Originales