Scenarios to promote mathematical competences in the university

Authors

  • Rosa Eulalia Cardoso Paredes Pontificia Universidad Católica del Perú.
  • Maritza Luna Valenzuela Pontificia Universidad Católica del Perú.
  • Norma Rubio Goicochea Pontificia Universidad Católica del Perú.

DOI:

https://doi.org/10.17268/sel.mat.2017.02.11

Keywords:

Mathematical competences, superior level, didactic suitability

Abstract

This communication will show a view of scenarios to promote mathematical competences: general, referred to the mathematical content and the scope of demand, in students of the first cycle of General Studies of Letters that includes careers in the Social Sciences (Anthropology, Sociology) and Humanities ( Literature, Psychology, History, Geography, Linguistics, Philosophy) of a Peruvian university, from teaching experiments framed in the Realistic Mathematical Education (EMR) of Freudenthal (1991), planned, experimented and redesigned from the methodology of teaching design (Kelly, 2000; Rubio, 2012), considering the didactic suitability of EOS (Godino, Batanero and Font, 2009; Rubio, 2012). That is, we will show the routes that mathematical content must follow to reach future non-mathematical professionals (Gaita et al., 2009).

References

ADVINCULA, E. M.; BARRANTES, E. J.; GAITA, C.; HENOSTROZA, J. L.; JABO, R. F. Y LUNA, M. Matem´aticas para no matemáticos. Estudios Generales Letras-PUCP. Lima Perú. Disponible en http://textos.pucp.edu.pe/texto/MATEMATICAS-PARA-NOMATEMATICOS(accesado enero 2017), 2009.

CHARPACK, G., Manos a la obra. La ciencia en la escuela primaria. Fondo de cultura Económica. Selección de Obras de Educación y Pedagogía. México, 2005.

CUBA, A., Constructo competencia: síntesis histórico-epistemológica. Revista Educación. Departamento de Educación PUCP. Vol.25 N48. Fondo Editorial. Lima Perú. http://181.177.232.117/ancj28.1/images/stories/informes/informefinalfisicacorregido.pdf(accesado enero 2017), 2016.

ESTADA W., GAGO, A, RODRÍGUEZ, J., SOLÍS, J, ZELA, F., La educación Universitaria en Física en el Perú. Una Aproximación al tema. Academia Nacional de Ciencias. Perú. http://181.177.232.117/ancj28.1/images/stories/informes/informefinalfisicacorregido.pdf(accesado enero 2017), 2011.

FREUDENTHAL, H., Revisiting mathematics education: China lectures. Dordrecht. Boston: Kluwer Academic Publishers, 1991.

FONT, V., Comprensión y contexto: una mirada desde la didáctica de las matemáticas. Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española 10.2 (2007): 427-442. http://eudml.org/doc/44138(accesado enero 2017), 2007.

GODINO, J., Competencia y comprensión matemática: ¿qué son y cómo se consiguen? Uno: revista de Didáctica de las Matemáticas Enero-Marzo. España, 2002.

GODINO, J., BATANERO C. Y FONT, V., Un enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática.

http://www.ugr.es/˜jgodino/funciones-semioticas/sintesis eos 10marzo08.pdf(accesado enero 2017), 2009.

GODINO, J., Conferˆencia Interamericana de Educacao Matemática (CIAEM-IACME). Recife (Brasil). http://www.ugr.es/ jgodino/eos/jdgodino indicadores idoneidad.pdf(accesado enero 2017), 2011.

GODINO, J., BATANERO, C., RIVAS, H., Y ARTEAGA, P., Componentes en Indicadores de Idoneidad de programas de formación de profesores en Didáctica de las Matemáticas. 2013.

LESH, R.A. Y KELLY, A., HandBook of Research Design in Mathematics and Science Education. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. New Jersey -London, 2000.

PEÑALOZA, W., El problema de las competencia. En: Revista Peruana de Educación, Año V, No 05, pp.5-28. Lima, 2000.

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL PERÚ . Plan de Estudios de Estudios Generales Letras: https://eros.pucp.edu.pe/pucp/jsp/Intranet.jsp;jsessionid=0000-Q16iGOO9pYWylVLCCD7P (accesado Diciembre 2015), 2016.

ROCARD, M. C., CERMELY, P., JORDE, D., LENZEN, D., WALBERG HENRIKSSON, H. Y HEMMO, V., Science Education Now: A renewed pedagogy for the future of Europe. Brussel: Office for Official Publications of the European Communities. Informe Rocard, 2007.

RUBIO, N., Competencia del profesorado en el análisis didáctico de prácticas, objetos y procesos matemáticos. (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona, España, 2012.

Published

2017-12-15

How to Cite

Paredes, R. E. C., Valenzuela, M. L., & Goicochea, N. R. (2017). Scenarios to promote mathematical competences in the university. Selecciones Matemáticas, 4(02), 242-250. https://doi.org/10.17268/sel.mat.2017.02.11

Issue

Section

Mathematics' Teaching